24/7 Media Europe 
ad
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier EK 2000  


Nieuws

Veiligheid

Nederlands elftal

Toernooi

Geschiedenis

Tegenspraak

Links

Meer alcohol in bier voor EK-supporters

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 16 JUNI. Het alcoholvrije bier van Carlsberg, een van de twaalf hoofdsponsors van het EK voetbal, is verdwenen uit de 'infotainmentcenters' in Rotterdam. In plaats daarvan heeft Carlsberg evenementenbier uit Kopenhagen laten komen om de bars van de centra te bevoorraden. Evenementenbier is met 2,5 procent zwaarder dan het alcoholvrije bier dat Carlsberg speciaal voor Euro 2000 had gebrouwen.

De infotainmentcenters zijn een initiatief van de gemeente Rotterdam. De bedoeling is om de supporters van de landen die in de Kuip spelen bezig te houden voordat de wedstrijd begint. De organisatoren hopen te voorkomen dat de toeschouwers door de stad gaan zwerven.

Afgelopen dinsdag, toen Noorwegen tegen Spanje speelde in Rotterdam, viel de opkomst van met name de Noren zwaar tegen. De paar honderd Noren die kwamen, namen een slok van hun bier, zetten het glas walgend weg en gingen met zijn allen de binnenstad in.

De gemeente kwam tot de conclusie dat de oorzaak van de Noorse afwezigheid het alcoholvrije bier was geweest, en werd in die opvatting gesterkt door de Deense supportersverenigingen. De 'Rooligans', zoals deze supporters zich noemen, lieten weten de infotainmentcenters massaal te boycotten als er geen serieus bier werd geschonken.

Na spoedoverleg tussen Carlsberg, de gemeente en het Zwitserse marketingbureau ISL, dat de sponsorrechten beheert, bleek de Deense brouwer geen evenementenbier in de lage landen op voorraad te hebben. Daar is een pragmatische oplossing voor gevonden, aldus Noordzij. Vannacht zijn twee vrachtwagens met alcoholhoudend bier vanuit Kopenhagen naar Rotterdam gereden. De 6.000 verwachte Deense supporters zullen voldoende kunnen drinken: de vrachtwagens nemen 12.500 liter mee.

NRC Webpagina's
16 juni 2000

24/7 Media Europe 
ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad