U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Dossier Elektronisch uitgeven

Nieuws

Achtergrond

VNU

Wolters Kluwer

Reed Elsevier

Wegener

De Telegraaf

PCM

Overige uitgevers

Links






Reacties

Nieuwsdealer wil geld zien


Uitgever PCM wil informatie van persbureaus en andere bedrijven bundelen en doorverkopen. Hoe lucratief is nieuws?

Door RONALD ROVERS

AMSTERDAM, 1 MEI.In de Verenigde Staten is het klimaat sinds een jaar compleet veranderd. De uitgaven aan online adverteren, waar nieuwssites over het algemeen hun inkomsten vandaan halen, lopen aanzienlijk terug, meldde The Standard maandag, een online tijdschrift over ontwikkelingen in de internetsector. Uitgever Standard Media International besloot vorige week nog de uitgave van een Europese editie van zijn papieren versie The Industry Standard tot nader order op te schorten. De uitgaven aan webadvertenties in de sector namen in het vierde kwartaal weliswaar nog toe ten opzichte van het derde kwartaal, maar gecorrigeerd voor de gunstige bijdrage van de maand december blijft van de stijging niets over. De advertentie-inkomsten sijpelen door in de cijfers van nieuwssites. Bedrijven achter de interactieve tak van The New York Times, CNN, CBS, NBC en concurrenten hebben de afgelopen tijd honderden medewerkers ontslagen.

Het wekt misschien verbazing dat bedrijven besluiten onder die omstandigheden nieuws te gaan verkopen. Toch wil uitgever PCM vanaf volgende maand nieuws van persbureaus Infostrada en Moneyview en van het mediabedrijf Cameo bundelen en doorverkopen aan websites. Het Engelse bedrijf Netimperative heeft onlangs uit nood besloten door middel van een 'Save-Our-Service'-actie een vergoeding te gaan vragen voor het nieuws dat op de site wordt aangeboden. Met de respons hoopt Netimperative nieuwe investeerders te overtuigen van de winstgevendheid van het online publiceren van nieuws. Netimperative vraagt alleen de professionele gebruiker te betalen. De incidentele bezoeker kan zonder betaling gebruik blijven maken van de nieuwssite. Volgens commercieel directeur Davina Lines is bij gebruikers een cultuuromslag nodig omdat steeds meer websites een vergoeding zullen vragen voor hun diensten. "Online nieuwsvoorziening is een moeilijke rit. Ik weet dat het nu niet normaal is geld te vragen voor informatie, maar er zit niets anders op. Het moet wel geleidelijk gebeuren. We kunnen niet in één keer de hele website achter een abonnement verstoppen."

Nederlandse syndicators (handelaars in nieuws) als Yournews en Newsselect zijn voorzichtig met uitspraken over de winstgevendheid. Volgens Newsselect "word je er niet stinkend rijk van" maar kan het bedrijf zichzelf bedruipen. Yournews levert vooral aan publieke websites terwijl Newsselect zich richt op informatie die op bedrijfsnetwerken wordt geplaatst. De markt voor de verkoop van nieuws aan bedrijven is niet iets van de laatste jaren: Newsselect begon volgens de woordvoerder al in 1983 met een modem en een computer waarop klanten konden inloggen om informatie te verkrijgen. Yournews is op dit moment niet winstgevend maar de omzet groeit elk kwartaal met "tientallen procenten", aldus de woordvoerder. Het bedrijf zegt vorige week een contract met het Franse persbureau AFP te hebben gesloten om de berichten van AFP wereldwijd te kunnen leveren.

De markt voor het leveren aan publieke websites is goed voor tien miljoen gulden per jaar, stelt Rob Veneboer, directeur van Factlane, het bedrijf dat informatie bundelt voor PCM. "Dat is een te kleine markt om in te kunnen overleven." Volgens Veneboer zit de groei vooral in het leveren van nieuws aan bedrijfsnetwerken, het vervangen van de papieren knipselkrant. Die markt zou zo'n 100 miljoen gulden per jaar kunnen opleveren. De woordvoerder van Yournews zegt: "Het klimaat is goed. Maar de Nederlandse markt is te klein om te kunnen overleven."

NRC Webpagina's
1 mei 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad