U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Dossier Elektronisch uitgeven

Nieuws

Achtergrond

VNU

Wolters Kluwer

Reed Elsevier

Wegener

De Telegraaf

PCM

Overige uitgevers

Links






Reacties

PCM rekent op forse winstval door internet

Door JOCHEN VAN BARSCHOT
ROTTERDAM, 20 APRIL. Hoge investeringen in elektronische uitgaven op internet zorgen ervoor dat kranten- en boekenuitgever Perscombinatie Meulenhoff (PCM) dit jaar een ,,substantieel lagere winst'' boekt. PCM rekent op een winstval van ,,meer dan tien procent''. Dat zegt bestuursvoorzitter Cees Smaling van PCM in een toelichting op de vanmorgen gepresenteerde jaarcijfers.

PCM, onder meer uitgever van deze krant, investeert volgens Smaling ,,tientallen miljoen guldens'' in internet. Zo neemt PCM een belang van vijftig procent in de financiële persdienst Money View Online en richt de uitgever samen met VNU en de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) het bedrijf Spott Multichannel op. Spott gaat de rubrieksadvertenties uit de PCM-kranten op internet exploiteren.

Investeringen in internet drukten de resultaten van PCM het afgelopen jaar ook al, maar de uitgever had vooral last van het tekort aan krantenbezorgers. De distributiekosten van de kranten stegen daardoor met 20 procent. De personeelskosten stegen met 6,4 procent, onder meer door de introductie van kleurenmagazines bij de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. In totaal zag PCM de bedrijfslasten het afgelopen jaar met 9 procent stijgen tot 1,36 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat van PCM steeg daardoor slechts een half procent tot 184 miljoen. De nettowinst steeg met 4 procent tot 75 miljoen.

De omzet groeide met bijna 8procent tot 1,54 miljoen. Ondanks een lichte daling van de oplage van de dagbladen, vooral bij het Algemeen Dagblad en de Volkskrant, steeg de omzet uit abonnementen en losse verkoop met 2procent. De advertentie-inkomsten stegen bijna 9 procent. Meulenhoff, de boekenuitgever van PCM, deed het veruit het beste en zag zijn omzet 15 procent stijgen.

NRC Webpagina's
20 april 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad