De grootste baggeraar gaat bouwen
De grootste baggeraar ter wereld
gaat nu ook bouwen. Na ruim drie jaar praten heeft baggeraar Boskalis
eindelijk de fusie met bouw- en baggerbedrijf HBG afgedwongen.
Door onze redacteur REMMELT OTTEN
AMSTERDAM, 16 MEI. De worsteling tussen de baggeraars en de bouwers
heeft meer dan drie jaar geduurd. "Maar als je in het Nederlandse
poldermodel dan eindelijk een consensus hebt, dan is die ook stevig
gefundeerd", zei bestuursvoorzitter Rob van Gelder van Boskalis gisteren
tijdens een toelichting op de fusie in Amsterdam.
De worsteling - de metafoor is van bestuursvoorzitter Jan Veraart van
HBG - duurde zo lang omdat er maar liefst vijf grote problemen
overwonnen moesten worden. Ten eerste de gelijkwaardigheid. HBG heeft
meer medewerkers dan Boskalis - 20.000 om 3.000 - en Boskalis heeft
meer medewerkers dan HBG's baggerdivisie - 3.000 om 1.500. "Hoe voeg je
die samen zonder dat de één de ander opslokt", vroeg
Veraart zich af.
Ten tweede de vraag of bouw en bagger wel in één concern
thuishoren. Ten derde de onzekerheid of HBG eindelijk zijn problemen
onder controle had in Duitsland, waar de bouwers met een mislukte
overname al 1 miljard gulden verlies hebben gemaakt. Ten vierde de
kelderende beurskoers van HBG, waardoor de beurswaarde van HBG ver
onder die van Boskalis kwam te liggen - totdat het bod van Boskalis de
koers van HBG weer opdreef. En als laatste het Belgische alternatief.
De flirt van HBG met de Belgische baggeraar Deme heeft uiteindelijk als
katalysator gewerkt. HBG praat al sinds eind 1997 met Boskalis, de
grootste baggeraar ter wereld met een marktaandeel van 11 procent van
de totale markt, over samenwerking met HBG. Toen dat mislukte heeft HBG
lang gepraat met Ballast Nedam, een andere bouw- en baggercombinatie.
En begin dit jaar verlegde HBG zijn belangstelling tenslotte naar
België - een manoeuvre die Boskalis dwong te dreigen met een
vijandig bod op HBG.
De fusie is bovenal gedreven door 'beurswaarde'. Ieder voor zich heten
HBG en Boskalis 'small caps' die gemakkelijk over het hoofd worden
gezien. Samen worden ze een 'midkapper' die net iets meer waard is dan
1 miljard euro, de ondergrens voor veel grote beleggers.
Maar de fusie biedt ook synergievoordelen door de samenvoeging van de
baggerdivisies. Vooral de besparing van 300 miljoen gulden aan
investeringen in nieuwe baggerschepen, kan nu elders ingezet worden.
"De vloten zwaluwstaarten op een geweldige manier", zei Van Gelder.
"Boskalis had vooral grote en hele kleine scheepjes", legt analist
André Mulder van zakenbank Metzler uit. "En HBG heeft
middelgrote schepen. Samen kunnen ze permanent zes schepen in het Verre
Oosten hebben en zes in Latijns Amerika, zodat ze niet de hele tijd
heen en weer hoeven te varen. Ook op het hoofdkantoor kunnen ze
natuurlijk besparen, ook al zeggen ze dat nu nog niet. "
De combinatie van 'natte' en 'droge' bouw roept overigens schrikbeelden
op bij de oudere garde van Boskalis die zich herinnert hoe het concern
bijna op de fles ging met een mislukt avontuur, begin jaren tachtig, op
het Argentijnse vasteland. "Maar dat was wel effe de vorige eeuw", zei
Van Gelder gisteren. Inmiddels vragen met name klanten in het Verre
Oosten regelmatig om 'geïntegreerde' offertes van baggeren en
bouwen, bijvoorbeeld aan kademuren. Dat kan Boskalis nu aanbieden.
De grootste groeiplannen van het nieuwe concern liggen in het bouwen, de
sector waar immers nog een forse inhaalslag gemaakt moet worden. Samen
zijn de baggerbedrijven zo groot dat ze volgens eigen zeggen een goede
uitgangspositie hebben voor de grote projecten van de komende jaren.
Maar ze zijn ook te groot om nog concurrenten op te kunnen kopen. Van
Gelder heeft al aangegeven dat hij de vrije kasstroom graag wil
gebruiken voor acquisities in de bouwwereld en voor kapitaalsintensieve
publiek-private financieringsprojecten in de bouwsector.
"We hebben door de problemen in Duitsland natuurlijk drie jaar stil
gestaan", zei bestuurslid C. Reigersman van HBG. "Nu kunnen we verder
groeien. Door de sterke baggerpoot hebben we de contanten om leuke
dingen te doen." Mochten aandeelhouders geen zin hebben in nieuwe
avonturen, dan is er vanaf volgend jaar - als het het nieuwe
belastingplan van minister Zalm (Financiën) van kracht is geworden
- een eenvoudiger alternatief om van de overvloedige contanten af te
komen: inkoop van eigen aandelen.