'Baggermarkt staat op exploderen'
Door onze redacteur REMMELT OTTEN
ROTTERDAM, 26 FEBR. De miljarden lokken. Een nieuw pretpark van Disney in Hongkong en een terminal
in Singapore. Om die opdrachten binnen te halen, kan Boskalis de capaciteit
van HBG goed gebruiken. Maar ook de Belgen willen meedoen.
De jaren tachtig waren mager. De jaren negentig zorgden voor het herstel.
En de economische groei in Zuid-Oost-Azië gaat de komende jaren voor
het echte succes zorgen. ,,De baggermarkt staat op exploderen'', zegt de Nederlander
Erik van Baren, voormalig topman van de Belgische baggeraar Deme en nu een
soort 'commissaris' van Deme's moedermaatschappij Ackermans & Van Haaren.
Hij onderhandelt dit weekeinde over samenwerking met HBG, dat met zijn dochterbedrijf
HAM ook een grote baggeraar is. HBG moet niets hebben van de avances van marktleider
Boskalis die gisteren bekend maakte een bod op HBG voor te bereiden.
Baggeren is meer dan alleen sloten of havens uitdiepen. Het is Hollands
Glorie in het Midden-Oosten of voor de kust van Brazilië. Zwetende mannen
op een sleephopper- of een snijkopzuiger. Twaalf uur op, twaalf uur af. Ze
zorgen voor landaanwinning bij grote infrastructurele projecten als vliegvelden.
Voor het bevaarbaar houden van rivierdelta's. Ze graven geulen voor pijpleidingen
die olie of gas naar de kust moeten transporteren.
De 'Grote Zes' baggeraars snakken naar slagkracht en personeel. Er komt
veel werk aan. De concerns azen bijvoorbeeld op drie aantrekkelijke megaprojecten
in Singapore en Hongkong met samen een waarde van zo'n 20 miljard gulden in
de komende vijf jaar. In Singapore moet er een kunstmatig aangelegd eiland
komen voor een chemisch industrieterrein. In Hongkong is er een opdracht te
vergeven voor een nieuwe pretpark van het Amerikaanse Disneyconcern en een
t voor de negende containerterminal.
Daarbij komen de Grote Zes, vier Nederlanders en twee Belgen (Deme en Jan
de Nul), elkaar voortdurend tegen. Samen hebben ze een marktaandeel van ongeveer
70 procent in de 'open' markten, de opdrachten waar vrije inschrijving mogelijk
is. Behalve de 'open' baggermarkt bestaat er ook een gesloten baggermarkt,
bijvoorbeeld in China, Japen en de Verenigde Staten, waar buitenlandse baggeraars
nauwelijks mee mogen doen.
De drie kemphanen die dit weekeinde met hun juristen en zakenbankiers in
de slag moeten over biedingsberichten, beschermingsconstructies en aandelenbelangen,
kennen elkaar ook van het water. Boskalis, Deme en HBG-dochter Ham werken
bijvoorbeeld nu samen bij de aanbesteding voor dat chemie-eiland in Singapore.
Een felle onderlinge overnamestrijd zal het opstellen van een gezamelijke
offerte niet eenvoudiger maken.
Boskalis is de grootste van de Grote Zes met een omzet van zo'n 1,8 miljard
gulden in 1998. Het bedrijf is als een Phoenix uit zijn as verrezen, nadat
het begin jaren tachtig bijna ten onder ging aan de bouw van een gasbuizennet
in Argentinië. Voor afgelopen jaar - de cijfers komen op 10 maart
- heeft Boskalis een winststijging van minimaal 20 procent aangekondigd.
Maar analisten wijzen er op dat baggeren een buitengewoon kapitaalsintensieve
industrie is. Het prijskaartje voor een nieuw bootje kan oplopen tot 200 miljoen
gulden. Zelfs HBG, dat op zijn baggeractiviteiten een hogere winstmarge behaalt
dan Boskalis, erkende in zijn persberichten de noodzaak van schaalvergroting
om investeringen mogelijk te maken en de toekomstige winstgevendheid te garanderen.
,,De plannen van Boskalis komen niet als een verrassing'', zegt Gijs Lokhorst
van de CNV Hout- en Bouwbond. ,,Er komt veel werk aan. Als je groter wordt,
ben je ook in staat om grotere werken aan te nemen. En je krijgt meer slagkracht
voor je personeelsvoorziening. Er zijn veel mensen nodig, maar die zijn moeilijk
te vinden.''