U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Digitale veilinghuizen

MARIE-JOSÉ KLAVER

Digitale veilinghuizen schieten als paddestoelen uit de grond. Ibazar en Let's buy it, de nieuwste online veilingen, openden vorige week hun deuren. Ook de online boekwinkel Bertelsmann Online (BOL) voegde vorige week een veiling aan de site toe. Andere veilingen, zoals Veiling.com, QXL en Spott, bestaan al iets langer.

De belangstelling voor online veilingen is groot. Het Amerikaanse eBay, de eerste digitale veiling, trekt dagelijks miljoenen bezoekers. Er worden elke dag 2,5 miljoen producten geveild. Het Nederlandse QXL wordt door daelijks door ongeveer 25.000 mensen bezocht. Er worden elke dag ruim 20.000 producten aangeboden. Online veilingen bieden particulieren en bedrijven de gelegenheid goederen en diensten te verkopen bij opbod. In principe staat deelname voor iedereen open. De verkopende partij geeft op wat ze wil verkopen, in welke rubriek het aanbod moet komen (bijvoorbeeld auto's, meubels, boeken) en stelt een minimumprijs vast.

Kopers kunnen door de verschillende rubrieken bladeren of op trefwoord naar artikelen van hun gading zoeken. Bieden gaat met de muis. De minimumprijs of de prijs die door een vorige geïnteresseerde is geboden kan via een invulscherm op de site worden verhoogd. Met een muisklik wordt het bod bevestigd. Sommige veilinghuizen, o.a. Veiling.com en QXL, hebben een robot die op uw verzoek uw bod automatisch verhoogt als er een nieuwe bieder is. Voor fanatieke verzamelaars is dat een praktische optie. U hoeft niet zelf elk uur in te loggen om te kijken of u nog steeds de hoogste bieder bent.

Elk product wordt gedurende een bepaalde tijd aangeboden. Voor sommige kavels, zoals de aangeboden producten in veilingtaal worden genoemd, duurt de veiling een paar weken, voor andere slechts een paar uur. Op de site van QXL veilt de KLM bijna 1.500 vliegtickets. De minimumprijs is 1 gulden. De veilingen duren drie dagen. BOL, dat samnewerkt met Veiling.com. biedt de eigenlijke debuutroman van Arnon Grunberg, De laatste dagen van Leopold Mangelmann, voor 30 gulden aan. Kopers moeten binnen 4 dagen beslissen. De opbrengst gaat naar een goed doel. Voor de aanbiedingen van particulieren geldt meestal een langere termijn. Omdat er een zeer groot aanbod is van door particulieren aangeboden producten is de kans dat u iets voor een gunstige prijs kunt kopen groter dan bij de commerciële aanbieders op de veilingsites.

Kopers en verkopers gaan een bindende overeenkomst met elkaar aan. Dat wil zeggen dat de koper de antieke kast van zijn oma ook daadwerkelijk moet verkopen aan de hoogste bieder. De hoogste bieder is op zijn beurt verplicht om de kast te kopen. De betaling en verzending regelen de kopers en verkopers bij de meeste veilinghuizen onderling. QXL heeft een eigen betaal- en verzendmethode, Safepay, om fraude te voorkomen. De koper betaalt aan en de verkoper verzendt het product via QXL. Zodra de aankoop bij de koper is aangekomen, maakt QXL het bedrag over naar de rekening van de verkopende partij.

Andere veilingen doen aan zelfregulering. Kopers kunnen verkopers beoordelen en hun ervaringen delen. Bij Veiling.com krijgen betrouwbare verkopers een gele smiley die lacht en onbetrouwbare een rode smiley die droevig kijkt.

Let's buy it is eigenlijk geen echte veiling, al kunnen kopers wel bieden. Het bedrijf maakt prijsafspraken met fabrikanten en zoekt zoveel mogelijk kopers voor een bepaald product. Hoe meer kopers, des te lager de prijs. Bij elk artikel staat de huidige prijs vermeld, de laagst mogelijke prijs en het aantal mensen dat zich nog moet inschrijven om de laagste prijs te bereiken. Het aanbod bij Let's buy it loopt uiteen van elektronica- en computerapparatuur tot speelgoed, parfum en keukengerei.

Net als bij de online veilinghuizen betekent inschrijven op een product een juridische verplichting tot aangaan. Belangstellenden kunnen wel opgeven of ze een artikel alleen voor de laagst mogelijke prijs of ook voor een andere korting willen kopen.

Ibazar: www.ibazar.nl

Let's buy it: www.letsbuyit.com

BOL: www.nl.bol.com

Veiling.com: www.veiling.com

QXL: www.qxl.nl

Spott: www.spott.nl

NRC Webpagina's
13 maart 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad