U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Een eigen discussiegroep

MARIE-JOSÉ KLAVER

Freelancers en kleine zelfstandigen verrichten hun werkzaamheden doorgaans in eenzaamheid. Ze werken vaak thuis of als eenling bij een klant. Overleg met collega's en de gelegenheid om informatie over het vak uit te wisselen ontbreken meestal.

Om zelfstandige tekstschrijvers, vertalers, grafisch ontwerpers en fotografen met elkaar in contact te brengen hebben bioloog Kor Goutbeek en freelance-journalist Jan Rensen in januari 1999 de mailinglijst Deining opgericht.

Een gratis mailinglijst bij Topica
Een gratis mailinglijst bij Topica.

Ongeveer 130 mensen hebben zich sinds de oprichting bij Deining aangesloten. De leden discussiëren dagelijks met elkaar. Per dag worden er 30 tot 50 berichten uitgewisseld. Er wordt gesproken over de meest uiteenlopende zaken: opdrachtgevers, tarieven, belasting betalen, jurisiche kwesties, huisdieren en Internet. Wie een vraag heeft, krijgt meestal binnen een paar uur antwoord.

De leden van Deining zijn enthousiast over het virtuele platform. ,,Je hoeft niet steeds specifieke cafés te bezoeken om over relevante ontwikkelingen in de communicatiebranche te vernemen", zegt Arnoud Wiegel van Wiegel Art Promotion, een bedrijf dat illustratoren vertegenwoordigt.

Tekstschrijfster Marein Kolkmeijer, gespecialiseerd in technische publicaties, benadrukt dat voor haar ook het sociale aspect van de mailinglijst erg belangrijk is. ,,Als freelancer zit ik meestal hele dagen alleen achter de pc. Geen koffieautomaat waar je even kan pauzeren en een praatje maken met een ander levend wezen. Dat gebeurt nu via Deining. Soms heb ik nu via mijn beeldscherm dikke pret en biggelen de tranen van het lachen me over de wangen."

Deining is één van de 280.000 discussiegroepen van eGroups. eGroups is een gratis dienst op het web die Internetgebruikers de mogelijkheid biedt om zelf een mailinglijst op te richten. Voor de introductie van webdiscussiesoftware, draaiden de meeste mailinglijsten op de software van Majordomo en Listserv. Majordomo en Listserv zijn technisch redelijk ingewikkeld en werken alleen via een server (een computer met speciale software). Tot voor kort was het zonder de hulp van een Internetaanbieder, een universiteit of een vriendelijke netwerkbeheerder bij een bedrijf niet mogelijk voor Internetgebruikers om een eigen mailinglijst te beginnen.

Bij eGroups, Topica en ListBot (soortgelijke diensten) kan iedere Internetgebruiker gratis een eigen discussielijst beginnen en lid worden van bestaande groepen. De websites van de discussieservinces zijn gebruiksvriendelijk. Met een paar clicks kan een lijst worden opgericht. Naar bestaande lijsten kan gezocht worden op onderwerp of trefwoord. Veel groepen zijn openbaar (bij het aanmaken kan de beheerder of list owner kiezen of de berichten voor iedereen op Internet te lezen zijn of alleen voor de leden van de groep) zodat potentiële leden snel een indruk van de lijst kunnen krijgen door een paar e-mails te lezen. De belangstelling voor de discussiesites is enorm. ListBot, eigendom van Microsoft, heeft meer dan 20 miljoen leden. eGroups heeft 14 miljoen leden die per maand zo'n 1,4 miljard berichten versturen via de 280.000 discussiegroepen. Elke maand komen er 1 miljoen leden bij. Ook investeerders hebben interesse. Eind december heeft een groep investeerders 42 miljoen dollar in eGroups gestoken. Topica kreeg in mei 1999 een kapitaalinjectie van 12 miljoen dollar.

Diensten als ListBot en eGroups hebben niet alleen gebruikers veel te bieden. Voor marketeers zijn ze een natte droom. De bedrijven leveren een enorme hoeveelheid gegevens over Internetgebruikers (o.a. naam, e-mailadres, leeftijd, inkomen en - heel belangrijk voor adverteerders - interesses). Onder elk bericht dat via eGroups of ListBot wordt verstuurd staat een advertentie. Alle e-mails die worden uitgewisseld staan ook op de sites van de discussiediensten, waar bedrijven met buttons en banners adverteren. E-mailmarketing is een groeiende markt. Verwacht wordt dat bedrijven in 2001 1 miljard dollar zullen uitgeven aan advertenties in e-mails. eGroups vertelt adverteerders welke discussielijsten goed bij hun bedrijfsprofiel passen. Deze gerichte manier van adverteren is niet nieuw. Ook kranten en televisiestations lokken adverteerders met informatie over hun doelgroep. Wel uniek is de hoeveelheid mensen die met deze manier van adverteren wordt bereikt: miljoenen Internetgebruikers tegenover hoogstens een paar honderdduizend lezers van de oude media.

Topica is de enige dienst waar gebruikers de advertenties uit kunnen schakelen. Maar waarschijnlijk is ook dat een marketingstrategie - om te kijken hoe groot de groep Internetgebruikers is die echt bezwaar heeft tegen advertenties.

Deining: www.xs4all.nl/~erixven/deining

eGroups: www.egroups.com

ListBot: www.listbot.com

Topica: www.topica.com

NRC Webpagina's
28 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad