U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Netscape: gebruikers als klikvee

MARIE-JOSÉ KLAVER
De laatste 14 gebruikers van Netscape verheugen zich op de introductie van Netscape 6. Zo luidt een kop boven een artikel in het webmagazine SatireWire. Als de nieuwe browser in 1997 was uitgekomen, zou hij zeker Internet Explorer verslaan, gaat het bericht verder. Ik zal deze browser zeker gebruiken, als Explorer crasht of zo, zegt een diehard fan in het satirische webtijdschrift.

Omdat de definitieve versie van Netscape 6 niet in 1997 maar vorige maand is uitgebracht, is de kans klein dat het programma de wereld zal veroveren. De browseroorlog is allang gestreden. Meer dan driekwart van de internetgebruikers surft inmiddels met Internet Explorer van Microsoft. Op sommige jongerensites komt slechts 5 procent van de bezoekers met Netscape. De nieuwe Netscape-browser zal geen grote concurrent zijn voor Microsoft. Het programma zit vol buttons van America Online (de provider die Netscape in 1998 overnam) en Netscape zelf, wat bijzonder storend werkt. Een lezer van het alternatieve ezine Slashdot telde maar liefst 42 verwijzingen naar AOL en Netscape. Veel van die verwijzingen kunnen worden verwijderd, maar niet allemaal. In de zogeheten Personal Toolbar, een balk met eigen links boven in het scherm, staan twee links die AOL erin heeft gezet en niet verwijderd kunnen worden.

Microsoft, dat vaak wordt bekritiseerd vanwege zijn monopoliegedrag, zet op die plek ook altijd een aantal vaste sites (Hotmail, Windows, Windows Media), maar die kan de gebruiker gewoon verwijderenIn de onderste balk van Netscape 6 staan ook een paar buttons die niet weg kunnen: een icoontje voor het chatprogramma Instant Messenger en een aantal bookmarks. Nog vervelender is dat je verplicht bent je te registreren bij AOL voordat je Netscape 6 in gebruik kunt nemen. AOL wil van alles van je weten en je het liefst ook nog een heleboel reclame mailen.

Netscape is natuurlijk geen onafhankelijk bedrijf meer, maar zoveel reclame voor zichzelf en AOL valt trouwe en kritische gebruikers tegen. Elke keer dat je op zo'n vaste link klikt of gebruik maakt van de zoekpagina, wordt er contact gemaakt met de advertentieserver van AOL waardoor je als gebruiker het gevoel krijgt dat je bent gereduceerd tot klikvee.

Technisch gezien is Netscape 6 ook geen betere browser dan Explorer 5 of 5.5. Versie zes is weliswaar stabieler dan zijn voorgangers, maar Explorer start veel sneller en laadt ook webpagina's iets sneller. Een eenvoudige test laat zien dat Netscape 6 er 26 seconden over doet om te starten op een Pentium II-machine met 333 Megahertz en 128 RAM werkgeheugen en Explorer 5.5 slechts 4 seconden.

Met teruggaan naar bezochte webpagina's via de Back-button heeft Netscape 6 veel moeite. De browser blijft vaak een tijdje hangen voordat de gewenste pagina in beeld komt.

De nieuwe Netscape heeft wel een paar handige eigenschappen. Zo is er een soort controlepaneel voor cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door bezochte websites op de harde schijf van de gebruiker worden gezet. Ze bevatten soms persoonlijke informatie als e- mailadres en wachtwoord en vertellen sites waar de bezoeker vandaan komt. Met één druk op de knop kun je in Netscape 6 alle cookies bekijken en desgewenst ook verwijderen. Een andere nieuwe feature is automatische opslag van gegevens die je in formulieren invult. Als een webserver blijft hangen of de browser crasht, hoef je niet alles opnieuw in te vullen.

Het uiterlijk van Netscape 6 is erg mooi. De browser kent twee looks: modern en klassiek. Gebruikers kunnen zelf skins maken om het programma een ander uiterlijk te geven.

Netscape 6: www.netscape.com/download

[E-mail klaver@nrc.nl]

NRC Webpagina's
4 december 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad