U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Apestaartje
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Archief

In deze rubriek, die twee keer per week verschijnt, bericht Marie-José Klaver over ontwikkelingen op Internet. Reacties en tips: klaver@nrc.nl

Zoekrobot

MARIE-JOSÉ KLAVER
Internet is een medium voor egotrippers, werd een paar jaar geleden vaak gezegd. Homepages, on line discussies, netpersoonlijkheden en chatroom-liefdes werden, met name door sceptische journalisten, gezien als overmatige manifestaties van het ik.

Tegenwoordig is internet, zo luidt een nieuw vooroordeel, een verzamelplaats voor geldwolven, die snel rijk willen worden. Het zijn de gebruikers van het eerste uur, die het medium voor de massa aantrekkelijk hebben gemaakt met gratis informatie en een communicatie- infrastructuur, die dit vinden. Geïnspireerd door de ogenschijnlijk moeiteloos verdiende kapitalen van de oprichters van Netscape, XS4ALL, Mirabilis (van het chat-programma ICQ) en Netlinq proberen momenteel tienduizenden ondernemers geld te verdienen op internet.

Het Net is inmiddels zo gegroeid dat dat niet eenvoudig meer is. Ook bekend worden op internet is niet meer zo gemakkelijk als een paar jaar geleden. Naamsbekendheid verwerven is een tijdrovende en ingewikkelde aangelegenheid geworden.

Zoeken op 'krant' bij de Nederlandse versie van de zoekmachine AltaVista levert bijvoorbeeld geen verwijzingen naar NRC Handelsblad of de Volkskrant op. Wie op 'Francisco van Jole' zoekt, krijgt vrijwel meteen een link naar de homepage van deze internetjournalist te zien.

Telkens intikken bij zoekmachines om te kijken of je website wel goed wordt vermeld en alle trefwoorden goed werken, is vrij vermoeiend. Er zijn tegenwoordig interessante technische hulpmiddelen om te kijken hoe goed je het doet op het Net. Zogeheten position checkers of position agentszoeken, meestal tegen betaling, uit hoe hoog je site scoort bij zoekmachines. De zoekmachine Egosurf kijkt waar je naam vermeld wordt.

De gretigheid waarmee van position checkers gebruik wordt gemaakt, beïnvloedt de statistieken die zoekmachines bijhouden van de meest gebruikte zoektermen. David Seuss, bestuursvoorzitter van de zoekmachine Northern Light, zegt in een discussie op de mailinglijst I- Search dat het programma Web Position Gold zijn zoekmachine maar liefst 500.000 keer per dag raadpleegde. Dat had vervelende gevolgen, aldus Seuss. Northern Light moest extra investeringen doen in techniek, zoekopdrachten van normale gebruikers werden langzamer, servers crashten en de advertentie-inkomsten kwamen in gevaar. Websites krijgen een bepaald bedrag per opgevraagde pagina of per opgevraagd zoekwoord. Als een groot deel van de zoekopdrachten door een robot wordt uitgevoerd, willen adverteerders niet betalen.

Northern Light heeft Web Position Gold nu de toegang tot de site ontzegd. Seuss had al eerder problemen met de makers van het programma, het bedrijf First Place. In 1998 heeft het bedrijf op zijn verzoek Northern Light uit de software, die 149 dollar kost, gehaald. Hij bood toen een contract aan om Northern Light te doorzoeken, zodat het voor Northern Light zinvol is om te investeren in extra machines en de zoekmachine de zoektochten kan plannen. Daar wilde FirstPlace niets van weten. Wat FirstPlace wel doet, aldus Seuss, is Northern Light de namen geven van andere checkers zodat de zoekmachine die ook kan blokkeren.

Position Agent: www.positionagent.com
EgoSurf: www.egosurf.com
WebPositionGold: www.webpositiongold.com
ScoreCheck: www.scorecheck.com
Northern Light: www.northernlight.com
I-Search discussie

NRC Webpagina's
21 september 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad