C O L U M N NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
VRIJDAG
DE DRAAD
|
Kunst& Commercie
door Bernard Hulsman
Bovendien zijn kunst en geld al lang met elkaar verbonden: het grootste gedeelte van de kunst is op een of andere manier commercieel. Zo laten vrijwel alle popmuzikanten zich zonder bezwaar sponsoren door bedrijven en proberen de meesten van hen zoveel mogelijk cd's te verkopen. De filmwereld, zeker die in Hollywood, wordt net zo geregeerd door het geld. Maar ook minder populaire kunsten als de beeldende kunst zijn al sinds mensenheugenis bezoedeld door het slijk der aarde. In het Stedelijk Museum is nu Waste te zien, een kunstwerk van Damien Hirst dat bestaat uit een glazen kist met ziekenhuisafval. Het Stedelijk heeft er 4,5 ton voor betaald en deze prijs is niet bepaald door een optelling van de materiaal- en arbeidskosten van een bak afval plus een redelijke winsttoeslag. Nee, die 4,5 ton zijn het gevolg van de grote vraag naar en het beperkte aanbod van kunstwerken van Hirst. Precies zoals op de beurs de koers van aandelen tot stand komt. De kunsthandel is een door en door commerciële bedrijfstak, waar dezelfde commerciële wetten gelden als in de rest van de kapitalistische wereld. De commercie heeft de publieke ruimte van het Stedelijk Museum al veel meer beïnvloed dan raadslid Piersma denkt. Zelfs Youp van 't Hek, die zich deze week presenteerde als het slachtoffer van walgelijke gsm-mannetjes, is natuurlijk niet wars van commercie. Hij is tenslotte niet rijk geworden door op kantoren gratis lunchpauzevoorstellingen te geven voor Opel-rijdende burgermannetjes en zijn teksten kosteloos ter beschikking te stellen aan blaadjes van hockeyclubs.
(Uit Cultureel Supplement van 15 oktober 1999 ) |
Bovenkant pagina |