C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD

Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Marie-José Klaver (klaver@nrc.nl)

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

plaatje


M A R I E - J O S É   K L A V E R



25 augustus 1998

Ramskloten en Viagra


"Gebrek aan opwinding zorgt voor schuurpapier-effect." Deze wijsheid over vrijen is te lezen in het eerste nummer van het nieuwe webmagazine voor vrouwen Cleopatra, een uitgave van de Internetaanbieder World Access/Planet Internet. Op een zeurderig toontje vertelt 'sekspert' Rik van Lunsen, werkzaam bij het AMC, dat minstens een op de drie vrouwen last heeft van pijn bij het vrijen. Zijn advies: zorg voor een "vrouwelijke tegenhanger van een stijve", dan komt alles goed. Vrijen met een "vagina van schuurpapier", aldus de seksuoloog.

Ook in een artikel over de Viagra-pil voor vrouwen wordt seks geproblematiseerd. Thema is wederom gebrek aan seksuele opwinding bij vrouwen. Viagra biedt uitkomst. Rik van Lunsen: "Ik kan nog niet meer zeggen dan dat Viagra voor vrouwen inderdaad wel wat doet. De vochtigheid vergroten."

In de 'consumentencolumn' Bitch & Bytes bestelt een redactrice 'potente verrassing'. Als ze ramskloten voorgeschoteld krijgt, bestelt ze snel een ander gerecht. Haar mannelijke tafelgenoten hebben minder moeite met het gerecht. Volgens de serveerster gaat het om een belangrijk verschil tussen mannen en vrouwen.

"De meeste mannen eten met smaak, vrouwen willen soms niet eens meer proeven als ik vertel wat het is."

"Vrouwen houden er niet zo van om het andere geslacht te verorberen", is de conclusie van de redactrice.

Het elektronische magazine Cleopatra is bedoeld als startplek voor internettende vrouwen. Omdat het aantal vrouwen dat op Internet actief is in een jaar tijd is verdubbeld, probeert de marketingafdeling van de provider deze lucratieve groeimarkt aan zich te binden. Vrouwen die al een Internetaansluiting hebben moeten langer online blijven (World Access is "een 100% KPN-dochter") en de rest moet over de streep getrokken worden, blijkt uit het persbericht. In de Verenigde Staten is het online magazine zeer populair.

In het persbericht wordt Cleopatra omschreven als een magazine voor "eigenzinnige vrouwen". Het richt zich op hoogopgeleide vrouwen met een carrière en belangstelling voor cultuur. Het eerste nummer van Cleopatra voldoet in geen enkel opzicht aan de gewekte verwachtingen. Onafhankelijke vrouwen hebben geen behoefte aan obligate seksadviezen van een mannelijke deskundige. Die surfen op het Web naar Susie Bright of de uitstekende column van Courtney Weaver over de seksuele mores van de jaren negentig in Salon Magazine.

Niet alleen de artikelen over seks en restaurants zijn tuttig en oppervlakkig, ook de interviews met werkende vrouwen zijn van een bedroevende kwaliteit. In de rubriek Webwomen komen "inspirerende vrouwen" aan het woord die werkzaam zijn in de nieuwe media. Hoofd informatietechnologie van de Openbare Bibliotheek Utrecht komt niet verder dan: "Internet boeit me mateloos. Wat nu speelt is echt een digitale revolutie. Elke dag verandert er iets, dat is zo spannend aan mijn werk."

Arbeidspsycholoog Jolet Plomp raadt vrouwen aan, in de rubriek Topvrouw, vooral "tactvol" te zijn op de werkvloer. Verder moet werken vooral "leuk" zijn, vindt Plomp. "Als je er moe van wordt, is er wat aan de hand."

De deskundigheid van de vrouwelijke ministers in het nieuwe kabinet wordt bij voorbaat al in twijfel getrokken. Onder het motto 'Kok groet de meisjes' kan gediscussieerd worden over de vraag of "we vertrouwen (hebben) in deze bewindsvrouwen". Of Loek Hermans een geschikte minister van Onderwijs is, staat niet ter discussie.

In geen van de artikelen zul je een (kritische) opmerking over de achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt of de verdeling van zorgtaken binnen relaties tegen komen. Als je maar tactvol bent, niet moe wordt van je werk en af en toe Viagra slikt is het wel goed.

Cleopatra is een mislukte poging om in te spelen op het succes van online magazines als Salon en Women's Wire en de toename van het aantal internettende vrouwen. Werkende vrouwen hebben geen tijd voor de onzin die de redactie van het nieuwe webmagazine van World Access te berde brengt.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)