
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
|
T I T E L : |
Shakespeare in Love |
|
R E G I E : |
John Madden |
|
M E T : |
Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Judi Dench, Geoffrey Rush, Ben Affleck, Colin Firth, Simon Callow, Rupert Everett |
Historisch-romantische komedie over geprangd genie Will Shakespeare
Een gebroken ganzenveer en dito hart
Door PIETER STEINZ
William Shakespeare hield van ingewikkelde plots vol
persoonsverwisselingen en romantiek. Hij hield van schuine grappen en
gruwelscènes die de goede smaak tarten. Van mooie one-liners en
poëtische dialogen. Van swordplay & wordplay, van
toneelstukjes-in-eentoneelstuk, en van vrouwen verkleed als mannen die
doen alsof ze vrouwen zijn. Shakespeare zou dan ook dol geweest zijn op
Shakespeare in Love, de historisch-romantische komedie van John
Madden die na een zegetocht in de Engelse en Amerikaanse bioscopen deze
maand genomineerd werd voor dertien Academy Awards.
Hoe meer Shakespeare-films er worden uitgebracht - ten minste vijf in de afgelopen paar jaar - hoe duidelijker het wordt dat
je het oeuvre van 'de Brit van het millennium' het best zo vrij mogelijk
kunt opvatten. Kenneth Branaghs Othello en Hamlet waren
mooi maar braaf en vielen in het niet bij het vuurwerk van de Richard
III van Ian McKellen (de hompelkoning als fascistisch dictator) en
vooral de Romeo + Juliet van Baz Luhrmann (Shakespeare voor de
MTV-generatie). Shakespeare in Love gaat nog een stapje verder.
De versregels die in de dialogen verwerkt zitten, zijn te hooi en te
gras uit het Verzameld Werk geplukt; de plot vertoont ironische
parallellen met een deel van de 38 stukken, en vooral met Romeo &
Juliet, de moeder aller romantische tragedies.
Om de wording van Romeo & Juliet draait het in Shakespeare in
Love. Aan het begin van de film, anno 1593, zien we de 39-jarige
Bard (Joseph Fiennes, die na deze rol nooit meer als het broertje van
Ralph hoeft te worden aangeduid) met een writer's block; het
zetten van zijn handtekening wil niet meer lukken.'Het
is alsof mijn ganzenveer gebroken is,' klaagt hij bij een Londense
kwakzalver, en ja, ook in de liefde gaat het hem slecht. Totdat hij
kennis maakt met Viola de Lesseps (de vederlichte hartenbreekster
Gwyneth Paltrow), een toneelgekke aristocrate die verkleed als jongen
solliciteert bij de acteursgroep die wacht op het moment dat Will verder
schrijft aan zijn aangekondigde avonturenkomedie Romeo en Ethel de
piratendochter. Viola wordt Wills muze, de poëzie vloeit hem
als vanzelf uit de aderen en ook zijn nieuwe stuk neemt vaste vorm aan -
al zijn daarbij de handige tips van rivaal Christopher Marlowe ('Ethel
bekt niet', 'een tragedie werkt beter', 'waarom maak je de hoofdpersonen
geen geliefden uit ruziënde families') doorslaggevend.
Het optreden van Marlowe, volgens sommige geleerden de echte auteur van
de stukken van de schimmige Shakespeare, is maar een van de vele al dan
niet anachronistische knipogen. De personages, naast
Will en de fictieve Viola ook tal van historische grootheden, bewegen
zich in een Blackadderiaans universum waarin je op straat niet meer
opkijkt van vallende pis, voortdurend vernederd wordt door wispelturige
autoriteiten, en op de Theems wordt lastig gevallen door praatzieke en
opdringerige veerlieden ('Weet u, ik ben zelf ook een beetje schrijver';
'Gisteren had ik die Christopher Marlowe nog in mijn boot').
Wie niet kan grinniken om dit soort verwijzingen - 'Lekker veel bloed,
daar hou ik van' zegt de zeventiende-eeuwse toneelschrijver John Webster
die als sadistisch ventje wordt opgevoerd - heeft genoeg aan het
verhaal, dat naar de beste tradities van de liefdeskomedie voorziet in
schijnbaar overkomelijke barrières voor de geliefden en een
vrolijk einde. Of anders aan het romantische beeld van
Shakespeare, dat niet meer zo gepassioneerd was sinds Anthony Burgess
zich in Nothing Like the Sun (1961) stortte op Shakespeares
liefdesleven. Joe Fiennes (designer stubble, ringetje door een oor) speelt de toneelschrijver als een geprangd genie
dat zijn inspiratie bij elkaar jatte en ieder bruikbaar snippertje van
het echte leven verwerkte. 'A plague on both your houses'
schreeuwt een boeteprediker tegen de uitbaters van de theaters The
Curtain en The Rose; het duurt niet lang of we horen die zin terug in
Romeo & Juliet.
Geen Oscarnominatie is ten onrechte voor Shakespeare in Love, dat
inmiddels ook al een handvol andere belangrijke prijzen kreeg. Regisseur
John Madden, die vorig jaar bekend werd door de serieuze kostuumfilm
Mrs Brown (met Judi Dench als koningin Victoria) zorgde voor een
hoog tempo en gaf de merendeels Britse cast alle gelegenheid om te
schitteren in komisch naturel. Maar zonder zijn scenaristen was hij niet
ver gekomen. De in films als Waterworld geschoolde Mark Norman
ontwikkelde het idee, en het was de toneelschrijver Tom Stoppard die er
het ideale Shakespeare-scenario van maakte. Stoppard had enige ervaring: hij is de auteur van de moderne toneelklassieker
Rosencrantz and Guildenstern Are Dead (1966), waarin superieur
wordt gevarieerd op Shakespeare's Hamlet.
En dan zijn er de acteurs. Ben Affleck (als de Brad Pitt van de
Elizabethaanse tijd) en Geoffrey Rush (als een theatereigenaar met
cash-flow problems) maken kunstwerkjes van hun bijrollen, terwijl
Paltrow zich revancheert voor haar wezenloosheid in Great
Expectations. Maar de show wordt behalve door Fiennes gestolen door
Judi Dench. Haar even tragische als intimiderende koningin Elizabeth is
onvergetelijk; zij heeft de beste teksten. 'I know something of a
woman in a man's profession', zegt ze als Viola wegens travestie ter
verantwoording wordt geroepen. En alleen al haar vernietigende reactie
wanneer ze vergeefs wacht tot een van haar fatterige hovelingen zijn
mantel over een modderpoel legt, is een bioscoopkaartje waard.
|
NRC Webpagina's
24 FEBRUARI 1999
|