U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Chris Coolsma <J.C.Coolsma@rechten.rug.nl>
Datum: Vrijdag 21 maart 1997  11:31

internet en w.o.

Ondanks de kinderziekten is Internet nu al buitengewoon nuttig voor wetenschap en wetenschappelijk onderwijs. De toegang tot bibliotheken, tijdschriften, genootschappen, collega's en archieven is vooral sneller en eenvoudiger geworden. Voor het onderwijs zal de mogelijkheid van digitalisering tot gevolg hebben, dat we veel minder te maken krijgen met beperkingen van plaats en tijd. Zodra taal, beeld en geluid digitaal kunnen worden vastgelegd , kan deze informatie op elk gewenst moment en op elke aangesloten plek worden opgevraagd. Nu nog moeten 600 studenten een paar keer per week naar de Martinikerk (Groningen) om naar een entertainer op de preekstoel te luisteren Dat is helaas nog de meest efficiente manier van overdragen van de kennis die in het hoofd van die entertainer zit en die gedoseerd en inprentbaar naar al die studenten moet. Als die collegetekst nu met een tekstverwerker annex presentatieprogramma wordt vastgelegd, eventueel vergezeld van oefeningen, testvragen en opdrachten, die de student alleen of samen met anderen kan maken, dan kan die informatie feitelijk op elk gewenst moment naar elk op internet aangesloten plekje van de ruimte gezonden worden. Afhankelijk van onderwijskundige overwegingen kan een college live worden gevolgd, elders live worden gevolgd (videoconfercing) op (digitale) video vastgelegd om later af te draaien, naar werkgroepzaaltjes verstuurd en naar individuele studenten op een studieplek (thuis?) worden verstuurd. De flexibiliteit van het programma wordt hierdoor enorm vergroot. De kennis is op elk moment en herhaald beschikbaar. Door een deel van de toetsen in zelftoetsen om te bouwen kunnen de student en de docent veel beter de vorderingen testen. Studenten hoeven niet meer een jaar te wachten om de colleges weer te volgen en het volgende tentamen te kunnen doen. Inhalen wordt eenvoudiger. Een interessant vakje in Maastricht kan in Groningen worden gevolgd zonder dure en tijdrovende treinreizen. De centrale gedachte is hier dus, dat de infrastructuur van Internet niet alleen gebruikt kan worden om tot sneller en eenvoudiger uitwisseling van informatie te komen, maar ook om het aanbod van informatie flexibeler te maken, vrijer van de beperkingen van plaats en tijdstip van aanbieden. Deze gedachte is de inspiratie achter een video- en multimediaproject bij de rechtenfaculteit van de rijksuniversiteit in Groningen. We zijn nog maar net begonnen en we zien heel wat te nemen obstakels (kosten, techniek, traagheid, selectieproblemen, medewerking docenten), maar Internet is volgens ons inderdaad een revolutionaire ontwikkeling.

Chris Coolsma (docent bestuurskunde en projectleider)

...................................................................... J.C.(Chris) Coolsma kamer: 1314-224 Oude Kijk in 't Jatstraat 26 tel: 050 - 3635680 (5674) 9712 EK Groningen fax: 050 - 3637250

Vakgroep Bestuursrecht en Bestuurskunde (Department of Public Law and Public Administration) Postbus 716 9700 AS Groningen E-mail: J.C.Coolsma@rechten.rug.nl ......................................................................

NRC Webpagina's
MAART 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MAART 1997