U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Pim Lemmens <wsinpim@win.tue.nl>
Datum: Woensdag 19 maart 1997  09:31

Bijdrage uit 1993

> Het is misschien interessant eens te kijken naar wat ik in 1993 al > schreef over het gebruik en de gevolgen van internet. Ik heb dat > indertijd geschreven voor een prijsvraag die door IBM was uitgeschreven. > Veel ervan blijkt nog steeds actueel. Het geheel is te lang om hierbij > mee te zenden, maar onderstaand fragment geeft een indruk van wat ik in '93 voorspelde.

PC's in de volgende eeuw De volgende eeuw zullen weinig mensen nog een PC in huis hebben, althans geen PC zoals wij hem kennen. Wat men wel zal hebben zal zijn een mediamachine, een apparaat voor het weergeven en manipuleren van beelden en geluiden. Die beelden en geluiden zullen voor een deel voor en door de gebruiker ter plaatse worden gemaakt en voor een deel worden verkregen via het netwerk waarop de mediamachine is aangesloten (zie ook http://wwwis.win.tue.nl/~wsinpim/pctoekomst.html#vernetwerking"> vernetwerking). En het apparaat zal onder andere worden gebruikt voor het versturen en ontvangen van persoonlijke berichten bestaande uit beelden en geluiden van de afzender (multimedia electronic mail). Het apparaat zal ongetwijfeld ook worden gebruikt voor het kijken naar films, sportprogramma's en dergelijke. En die programma's zullen hypertext-functionaliteit bieden (zie http://wwwis.win.tue.nl/~wsinpim/pctoekomst.html#niet-lineariteit"> niet-lineariteit). Men kan zelf een weg kiezen door het verhaal van de film. Maatschappelijke veranderingen Wie zal dat betalen? Wie financiert de produktie van al die programma's, van al die beelden en geluiden die er via het net ter beschikking komen? Het net werkt twee kanten op: je kunt van alles in huis halen, maar je kunt ook van alles aan anderen ter beschikking stellen. De enige externe kosten betreffen het aantal bytes aan gegevens dat over het net gaat. Daarbij maakt het qua kosten niet uit of die bytes nu een boodschappenlijstje voor de elektronische supermarkt betreffen of een filmisch of muzikaal meesterwerk. Het heeft dus geen zin om per connectietijdseenheid af te rekenen en afrekenen per produkt is al helemaal problematisch, vooral als die produkten door iedereen, aangepast en veranderd, weer op het net kunnen worden gezet. Je betaalt dus per maand een vast bedrag om aan het net deel te nemen, of je betaalt naar gelang van het aantal bytes dat voor jou over het net is gegaan. Daarvoor kun je min of meer vrij van alles in huis halen en/of aan anderen ter beschikking stellen. Momenteel is er nog een strikte scheiding tussen programmamakers en netwerkbeheerders. Het is de vraag of die scheiding in de toekomst te handhaven is. Iedereen is in principe zowel consument als producent en de aangeboden produkten variren zeer sterk in aard en omvang. Het is voor de producenten bijzonder moeilijk om zelf met de consumenten van hun produkten af te rekenen. De netwerkbedrijven beheersen de verbindingen en dus de geldstromen en zij zullen ook bepaalde produkties wensen te financieren om het net aantrekkelijk te maken. Daarvoor worden kunstenaars of geleerden aangetrokken die worden betaald voor hun werk en niet voor hun produkten. Als zij iets hebben voltooid is het niet meer van hen, precies zoals dat al geldt voor de produkten van industrile fabricage. Boeken, kranten en omroepzenders zullen waarschijnlijk niet verdwijnen, maar hun belang zal afnemen. De economische invloed van hardware- en softwareproducenten en (TV-) programmamakers zal afnemen ten gunste van de netwerkbeheerders. De hele tekst vindt u hier: http://wwwis.win.tue.nl/~wsinpim/pctoekomst.html

> groet,

> Pim Lemmens Mathematics & Computing Science > wsinpim@win.tue.nl Eindhoven University of Technology > http://wwwis.win.tue.nl/~wsinpim/

NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1997