Sociale verbanden op Internet
Geachte redactie,
Als sociaal wetenschapper heb ik verschillende sociaal psychologische 
alsook commercieel toepasbare experimenten met betrekking tot computer 
communicatie (CC) en het Internet uitgevoerd.
	De veel gebruikte term van toepassing op computer communicatie en 
Internet is 'anonimiteit' van gebruikers. Anonieme gebruikers kunnen 
zonder een kans op represailles interacteren en dientengevolge 
verslechterende sociale relaties ontwikkelen. De vrees is dat te veel 
vrijheid leidt tot chaos, bandeloosheid en anarchie. Zo zou anonimiteit 
een interpersoonlijke verbondenheid met andere gebruikers in de weg 
staan. Door de anonimiteit zou in CC sociale benvloeding afnemen, en 
gebruikers een zakelijke en onpersoonlijke communicatiestijl hanteren 
(e.g. Kiesler, Siegel, & McGuire, 1984). Enkele experimenten tonen echter 
aan dat anonimiteit in CC ook gepaard kan gaan met versterkte sociale 
benvloeding binnen een groep (Sakhel, 1997; Postmes, 1996; Spears, Lea, 
& Lee, 1990).
	Naar aanleiding van experimenten waarbij gebruikers via een 
computernetwerk met elkaar communiceren kan concluderend worden gesteld, 
dat anonimiteit de inductie van sociale normen, en conformering aan deze 
normen, niet in de weg staat. Gegeven een zeker niveau van betrokkenheid 
bij de groep, kan anonimiteit leiden tot een vergrote sociale 
benvloeding, doordat individuele verschillen in de groep een minder 
grote rol spelen.
	Communicatie via het Internet zal op dezelfde wijze verlopen als CC 
tijdens de uitgevoerde experimenten. Communicatie via CC of het Internet 
gebeurt veelal door mensen die tijdens de interactie deel uitmaken van 
een sociale groep. Deze groep kan op verschillende manieren gevormd 
worden: zakelijk, studie, priv/familiair, recreatief enzovoorts. Mensen 
zitten achter een scherm, typen teksten in en lezen teksten van anderen 
zonder de invloed van een hoeveelheid van verbale en non-verbale 
persoonlijke kenmerken. Door de afwezigheid van deze verbale en 
non-verbale persoonlijke kenmerken ontstaat een gevoel van gelijkheid, 
waardoor mensen van verschillende status elkaar gemakkelijker zullen 
benaderen.
De vrees is nu dat door deze vrijheid iedereen, zonder remmingen van 
alles aan een ander kan zenden. Deze vrees is volgens mij ongegrond. 
Niet alleen de wetenschappelijke experimenten, maar ook ervaringen in de 
praktijk (bijvoorbeeld de anonieme MUD spelletjes) leren ons dat mensen 
op basis van de inhoudelijke boodschap zeer goed weten wie serieus aan de 
discussie of het spel deelneemt, ook al is dit niet op groepsniveau maar 
op een persoonlijk niveau. Ook is het heel goed mogelijk om via CC 
emotionele boodschappen over te brengen aan anderen die men in het geheel 
niet kent.
Op de wijze wordt de inhoud van de boodschap veel belangrijker dan de 
vorm waarin ze gepresenteerd wordt.
	En dit nu is de kracht van het Internet. Anonimiteit heeft een 
interactiestijl tot gevolg waarbij inhoudelijke aspecten een 
doorslaggevende rol gaan spelen. Hoe men achter het scherm zit (in 
driedelig grijs of in joggingpak) doet niet ter zake. Het is de inhoud 
die relevant moet zijn wil men een goede interactie met anderen 
realiseren.
Drs. Khaled Sakhel
Literatuur:
Kiesler, S., Siegel, J., & McGuire, T. W. (1984). Social psychological 
aspects of computer mediated communication. American Psychologist, 1984, 
1123-1134.
Postmes, T. T. (1996). Social influence in computer-mediated groups. PhD 
Thesis, University of Amsterdam.
Sakhel, K. (1997). In publicatie: Fundamentele Sociale Psychologie, (Deel 
11): Sociale Beïnvloeding in Computer-Gemedieerde Groepen: het 
Effect van Anonimiteit op Sociale Keuzen en Gedrag.