U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Renee Simons <r.simons@rulbur.leidenuniv.nl>
Datum: Donderdag 27 februari 1997  09:08

Internet-kloof

Waken voor de Internet-kloof

Zoals in de ontwikkeling van alle media, zijn er ook bij Internet voorlopers, volgers en achterblijvers. We spreken van cybernerds en digibeten. Internet is, nu het ook is doorgedrongen tot de particuliere en non-wetenschappelijke lagen van de bevolking, het nieuwe medium dat grenzen overschrijdt. Moest je vroeger nog in stoffige archieven op zoek naar je informatie, nu kan je met een simpele druk op de knop de computer een lijst met artikelen laten produceren. En vond je vroeger je penvrienden op vakantie of in een blad, nu leg je makkelijker contact met een chinees of amerikaan dan met je buren. De voordelen van Internet zijn legio. Het gebruik hiervan dient dan ook gestimuleerd te worden op alle mogelijke fronten. Op scholen, op werk, thuis, door de overheid. Want alleen op die manier wordt voorkomen dat er een kenniskloof ontstaat, waarbij de digibeten (degenen die niet met Internet werken) achterblijven. Het is ook essentieel om Internet te zien als een complementair medium, niet als vervanging voor de andere media. Als het goed is, slaat Internet een brug tussen mensen, culturen etcetera. Als het slecht is, wordt de kloof alleen maar groter. Enkel en alleen Internet gebruiken, zorgt voor vervreemding en afstand. Ook op de informatie-snelweg zijn hardrijders doodrijders, alleen dan communicatief gezien.

Renee Simons

NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1997