U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Gijs van Kersen <kersen@xtra.co.nz>
Datum: Zaterdag 31 mei 1997  06:07

Net helpt sociale contacten onderhouden

Met interesse volg ik de groei van het essay over Internet. Het principe van een zich-zelf-schrijvend essay is een interessant experiment, hoewel uit het aantal bijdragen (en de kwaliteit ervan) zou kunnen blijken dat de tijd er nog niet rijp voor is...

Ikzelf ben absoluut verslaafd aan het Internet. Niet dat ik uren zit te 'surfen', maar doordat m'n vrouw en ik enkele jaren aan de andere kant van de wereld wonen (in Nieuw Zeeland) vertrouwen we volledig op e-mail voor onze sociale contacten met het 'thuisfront'. We sturen gemiddeld eens per week een brief naar mijn ouders in Hilversum, en krijgen ook regelmatig nieuws van thuis te horen. Dat mensen van boven de veertig niet met computers kunnen leren werken is onzin, dat bewijst mijn moeder wel met haar portable! Ook met mijn broer en schoonzus in Aberdeen en met Els haar familie in de VS wordt regelmatig "gemeeld".

Een groot voordeel van Internet boven telefoneren is voor mij (naast de kosten!) dat je 1 verhaal kan schrijven en aan tien mensen sturen, die allemaal denken dat het voor hun speciaal geschreven is. Die printen het dan en laten het weer aan hun familie zien. En zo houdt je iedereen op de hoogte...

Voor het werk stuur en ontvang ik gemiddeld 15 berichten per dag. De helft naar vestigingen in Europa van Alcatel (waar ik werk) en de andere helft naar klanten of leveranciers. De efficientie van internet is vele malen groter dan van telefoneren, zelfs rekening houdend met voicemail.

Met veel verbazing heb ik de afgelopen jaren gevolgd hoe het Internet van een obscuur en geheimzinnig "medium" tot een begrip geworden is. Als bedrijf tegenwoordig tel je niet mee als je geen publieke 'website' hebt, en wat daar dan te vinden is of wat het opbrengt speelt geen rol. De spreuk http://www.etc. kom je tegen op de meest onwaarschijnlijke artikelen, van cornflakespak tot stadsbus, iedereen "zit op het web". Waar moet dit naartoe leiden?

Persoonlijk heb ik nogal wat twijfel bij het initiatief van de PTT. Het doet me denken aan een gelijkaardig netwerk, twee jaar geleden met veel tromgeroffel aangekondigd door dhr. Bill Gates. Dat was ook een gesloten netwerk was, dat geen toegang gaf tot "het echte Internet". Gebruikers komen niet totdat er veel content is, en aanbieders komen niet totdat er gebruikers zijn. Inderdaad, een bekende Catch-22. Microsoft kon hier alleen uit komen door toegang te bieden naar Internet, en dat is nu juist wat PTT niet wil doen (om concurrentieredenen uiteraard).

Anecdote: Interessant is in deze context wat hier in Nieuw Zeeland gebeurd is. De markt hier is volledig gederegulariseerd, Telecom NZ kan doen wat ze wil. Er waren hier al veel kleine ISPs, en vorig jaar heeft Telecom met een massale reclamecampagne binnen enkele maanden 40% van de markt naar zich toe gegraaid. Hoewel er duidelijk sprake is van kruis-subsidiering en de andere ISPs moord en brand riepen treed er niemand tegen op.

En dan blijkt dat als gevolg van de lage prijzen en de aggressieve reclame:
1- de markt sterk vergroot wordt 2- het netwerk van Telecom overbelast raakt, en 2- serieuze klanten naar andere ISPs met betere service gaan.

En nu is (bijna) iedereen gelukkig... behalve Telecom want die kan de problemen niet meer de baas....

Genoeg voor vandaag. Veel succes met jullie essay en laat me horen als je nog op zoek bent naar een correspondent in Nieuw Zeeland.

Groeten,

Gijs van Kersen Wellington Nieuw Zeeland.

========================================================================== Gijs van Kersen kersen@xtra.co.nz Product Manager Broadband Products phone +64 (4) 802 3361 Alcatel New Zealand Ltd. fax +64 (4) 802 3368 ==========================================================================

NRC Webpagina's
1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)