U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: Christine Ruiter <chrrr@seniorweb.nl>
Datum: Donderdag 01 mei 1997  16:53

Levenslang leren

Terecht wordt in eerdere bijdragen (Wilkens, Simons) melding gemaakt van een dreigende kloof tussen mensen die wel toegang hebben tot het Internet en degenen die daarvan verstoken blijven. Sterker nog, de tweedeling is er al, getuige de gebezigde terminologie: "cybernerds" en "digibeten". Het meer recent gebruikte woord "digileken" mag dan wat vriendelijker klinken, maar het maakt de afstand niet kleiner.

Die afstand wordt ook als zodanig ervaren. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat met name ouderen het als een groot tekort ervaren dat zij niet kunnen omgaan met moderne technologie en dat zij vrezen op den duur buiten de samenleving te staan. En dat terwijl een medium als internet bij uitstek geschikt is voor de ouder wordende mens, die over relatief veel tijd beschikt, niet al te veel van huis is of meer van huis kan (of dat wel wil maar dan gericht op basis van informatie), met afnemende sociale contacten en een toenemende behoefte daaraan. Bovendien verbetert de communicatie met (klein-)kinderen en overzeese familieleden.

Op het moment dat ouderen de gelegenheid krijgen vrijblijvend kennis te maken met Internet, blijkt ook hoe groot hun nieuwsgierigheid is. Op de 50+ Beurs jl. september, werd SeniorWeb gelanceerd. Een project speciaal ontwikkeld voor en door ouderen, te beginnen met een experimentele website, te vinden op http://www.seniorweb.nl. Voor de 20 on line-computers op de Beurs verdrongen zich de wachtenden!

Naast de nieuwsgierigheid bleken ook de drempels: gebrek aan betrouwbare informatie, onvoldoende aanbod van (betaalbare) cursussen dicht bij huis, onzekerheid over aan te schaffen apparatuur en software, en afwezigheid van (technische) ondersteuning in de buurt.

Het algemeen inzicht dat (informatie-) technologie kan bijdragen tot de onafhankelijkheid van ouderen, wordt in kringen van beleid, markt en onderzoek gedeeld, maar de vertaalslag naar daadwerkelijk gebruik door ouderen wordt nauwelijks gemaakt.

De stichting SeniorWeb stelt zich vanuit het oogpunt van ouderenparticipatie dan ook ten doel om die drempels mee te helpen slechten. Door te werken aan spreiding van het cursusaanbod, het ontwikkelen van een pc priv=E9-project i.s.m. leveranciers, het opleiden van senioren-coaches die in het hele land hand- en spandiensten kunnen verrichten. De website ontwikkelt zich verder onder voortdurende feedback en met bijdragen van ouderen: overzichtelijk en met een relevante en aantrekkelijke inhoud.

Vooralsnog heerst de zorg om participatie van ouderen in informatietechnologie vooral bij het particulier initiatief, met bescheiden ondersteuning van het Ministerie van VWS. Het kampioensministerie van de electronische snelweg (Economische Zaken) laat de investeringsverantwoordelijkheid primair bij de markt. En de markt, op een enkele uitzondering na, ziet de oudere consument op het gebied van informatietechnologie (nog) niet als partij. En daarmee dreigt het verhaal van de kip en het ei rond te worden.

Er is nóg een ministerie dat verantwoordelijkheid draagt, namelijk da= t van OCW. Blijvende participatie betekent, zeker in technologisch opzicht, permanente educatie. De prioriteit voor onderwijs op latere leeftijd blijkt echter voor de overheid vooral bij de mens als "werknemer" te liggen. Educatie voor ouderen is wederom voornamelijk een zaak van particulier initiatief, zoals eveneens in andere bijdragen genoemd.

Een en ander is ook onderwerp van discussie op de conferentie "Een leven lang leren?" over de grenzen van oudereneducatie, die op 3 juni a.s. gehouden wordt te Amsterdam.

Het verhaal wordt eens te aktueler nu het ministerie van OCW zijn actieplan IT en onderwijs heeft gelanceerd, en het kennisdebat is afgesloten met als uitkomst dat levenslang leren een van de prioriteiten dient te zijn.

Bij nader inzien betreft het wederom alleen oudere werknemers en niet hen die het arbeidsproces achter zich hebben gelaten. Echter, ook na hun(vervroegde) pensionering blijft het (al was het alleen al uit oogpunt van preventie) de moeite waard om in ouderen te investeren. Het is een boodschap die kennelijk moeilijk doordringt.

Nee, dan Engeland, wat je er ook van mag vinden, ze hebben daar wel een grootscheepse campagne op touw gezet "IT for All". Nota Bene een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en particulier initiatief (http://www.itforall.gov.uk/it/what/index.htm) ter popularisering van informatietechnologie voor de gehele bevolking.

Als Nederland zo nodig nummer 1 op de electronische snelweg wil worden, dan dient m.i. een van de beoordelingscriteria hiervoor te zijn de mate waarin bepaalde bevolkingsgroepen al dan niet worden uitgesloten van deelname.

Christine Ruiter

SeniorWeb, http://www.seniorweb.nl, tel.030-2769945

"ouderen maken de toekomst mee"

NRC Webpagina's
1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)