Het onderwijs in Nederland zal zich niet alleen moeten verdiepen in
Internet om jongeren en volwassenen beter voor te bereiden op de
informatiemaatschappij (digitaal rijbewijs voor de electronische
snelweg). Het kan Internettechnologie ook gebruiken om het onderwijs
zelf te verbeteren. =
Het traditionele, klassikale onderwijs staat sterk ter discussie. Deze
lessen zijn beperkt effectief, omdat leerlingen slechts 15 tot 20
minuten geconcentreerd kunnen luisteren. Daarnaast veroudert kennis
snel. Wat een leerling vandaag leert is over vijf jaar (als hij of zij
de arbeidsmarkt betreedt) niet meer van fundamenteel belang.
Bovendien laat deze vorm van lesgeven nagenoeg geen differentiatie toe,
terwijl dat -gezien de heterogene doelgroep in een klas- wel
noodzakelijk is. =
Ook kent bijvoorbeeld het middelbaar beroepsonderwijs een hoge uitval:
een grote groep jongeren verlaat de school zonder een diploma dat hen
kansen geeft op de arbeidsmarkt. =
Tenslotte is frontaal lesgeven niet flexibel. Lestijden sluiten lang
niet altijd aan op de wensen van de doelgroep (bijvoorbeeld volwassenen
die -omdat kennis snel verouderd- zich voortdurend moeten bijscholen). =
Als oplossing voor deze problemen wordt gesteld dat deelnemers aan
onderwijs vooral moeten leren hoe zij effectief en effici=EBnt met
informatie om kunnen gaan. Ook leren jongeren en volwassenen beter en
met meer plezier als zij meer verantwoordelijkheid (leren te) dragen
voor het eigen leerproces. Men moet zelf aan het werk, met verschillende
werkvormen.
En onderwijs wordt meer flexibel als de doelgroep voor een deel zelf kan
bepalen waar, wanneer en hoe geleerd wordt.
Internet is een zeer geschikt medium om dergelijk zelfstandig leren vorm
te geven. Op
http://www.dds.nl/~bve/overbvenet/bvenetkantoor/usintern.htm vindt u
voorbeelden hoe dat kan. =
Binnen het Nederlandse beroepsonderwijs en volwasseneneducatie wordt op
dit moment ge=EBxperimenteerd met Internettoepassingen. Voorbeelden vindt=
u op BVEnet: http://www.dds.nl/plein/bve.
Wilfred Rubens, Rubens@bvenet.nl