U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: "sp Sakhel" <sp_sakhel@macmail.psy.uva.nl>
Datum: Woensdag 12 maart 1997  13:17

Antwoord op P. Schnek

Naar aanleiding van het stukje van Paul Schnek, wil ik enige kanttekeningen plaatsen omtrent de commerciele mogelijkheden van het internet. Inderdaad zijn de potentiele mogelijkheden van het internet voor bedrijven onbegrensd. Besparing van tijd en geld alleen al betekenen een grotere winst. Zo bedient Sun Computers al geruime tijd via een helpdesk op het www hun klanten, wat jaarlijks enkele miljoenen guldens besparing oplevert. Toch kent, vanuit commercieel oogpunt, het internet een opvallend verschil in vergelijking met reguliere media. Hoe is het namelijk mogelijk om de rondsurfende klant naar de commerciele site te lokken? Hierdoor is inzicht nodig in motieven en strategieen van netsurfers, jong en oud, ervaren en onervaren. Wat wil de consument en hoe gaat hij/zij al surfend over tot een aankoop via het net? Zou het mogelijk zijn dat in de toekomst mensen via het internet produkten als bijvoorbeeld auto's zouden aanschaffen, zonder het produkt eerst 'in de hand' te hebben gehad? Kortom hoe gaat het internet om met subjectieve en emotionele waarden die velen van belang achten voor de aanschaf van dergelijke producten. Onderzoek wijst uit dat de produkten die men via het net koopt vooralsnog computer gerelateerd zij, zoals soft- en hardware . Men is veel minder geneigd om televisies of koelkasten via het net aan te schaffen. Ik wil daarom pleiten voor meer onderzoek naar de wijze waarop de consument over het net surft, om zo commerciele sites te ontwikkelen die rekening houden met de wensen en behoeften van de gebruikers. Als dit niet gebeurd vrees ik dat het internet voornamelijk een informatie-netwerk zal blijven, en commerciele activiteiten beperkt blijven tot informatie en computer gerelateerde produkten.

NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1997