WERELDWEB
HET WEBVERHAAL
UW BIJDRAGEN
>Overzicht
alle bijdragen
|
Van: "sp Sakhel" <sp_sakhel@macmail.psy.uva.nl>
Datum: Woensdag 12 maart 1997 13:17
Antwoord op P. Schnek
Naar aanleiding van het stukje van Paul Schnek,
wil ik enige kanttekeningen plaatsen omtrent de commerciele mogelijkheden van
het internet.
Inderdaad zijn de potentiele mogelijkheden van het internet voor bedrijven
onbegrensd.
Besparing van tijd en geld alleen al betekenen een grotere winst. Zo bedient
Sun Computers al geruime tijd via een helpdesk op het www hun klanten, wat
jaarlijks enkele miljoenen guldens besparing oplevert.
Toch kent, vanuit commercieel oogpunt, het internet een opvallend verschil in
vergelijking met reguliere media.
Hoe is het namelijk mogelijk om de rondsurfende klant naar de commerciele
site te lokken?
Hierdoor is inzicht nodig in motieven en strategieen van netsurfers, jong en
oud, ervaren en onervaren.
Wat wil de consument en hoe gaat hij/zij al surfend over tot een aankoop via
het net?
Zou het mogelijk zijn dat in de toekomst mensen via het internet produkten
als bijvoorbeeld auto's zouden aanschaffen, zonder het produkt eerst 'in de
hand' te hebben gehad?
Kortom hoe gaat het internet om met subjectieve en emotionele waarden die
velen van belang achten voor de aanschaf van dergelijke producten.
Onderzoek wijst uit dat de produkten die men via het net koopt vooralsnog
computer gerelateerd zij, zoals soft- en hardware .
Men is veel minder geneigd om televisies of koelkasten via het net aan te
schaffen.
Ik wil daarom pleiten voor meer onderzoek naar de wijze waarop de consument
over het net surft, om zo commerciele sites te ontwikkelen die rekening
houden met de wensen en behoeften van de gebruikers.
Als dit niet gebeurd vrees ik dat het internet voornamelijk een
informatie-netwerk zal blijven, en commerciele activiteiten beperkt blijven
tot informatie en computer gerelateerde produkten.
|
NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997
|