WERELDWEB
HET WEBVERHAAL
UW BIJDRAGEN
>Overzicht
alle bijdragen
|
Van: "Richard Zuidhof" <rzuidhof@dds.nl>
Datum: Donderdag 13 maart 1997 10:33
Pakketjes aan huis, verleden en toekomst
De vergelijking van Internet met de uitvinding van de boekdrukkunst en de
constatering dat Internet een globaliseringstendens met zich meebrengt
inspireerden mij om op basis van een artikel in NRC Handelsblad van 11
maart 1997 een paralel te trekken tussen de ontwikkeling van het
transportbedrijf Van Gend & Loos en de ontwikkeling van een fictieve
Internet provider. Het is helaas geen reactie op eerdere bijdragen, maar
misschien roept het stuk reacties op.
In 1796 werd het huwelijk voltrokken tussen een koetsier en een
hotelhoudster. Het waren tijden waarin de verbindingen slecht begaanbaar
waren en men slechts door het inhuren van een koetsier naar afgelegen
oorden kon reizen. Het transportbedrijfje dat uit het huwelijk voortkwam
ging een gouden toekomst tegemoet die dankzij de ondernemendheid van de
koetsier gerealiseerd werd. In de eerste plaats had men zelf baat bij de
combinatie. Van Gend, de koetsier, reed met zijn diligence passagiers,
pakjes en brieven op en neer tussen Antwerpen en andere steden in de
Zuidelijke Nederlanden. Loos, de hotelhoudster, zorgde er in haar Antwerp=
se
hotel voor dat de passagiers te eten en te drinken kregen en verzorgde oo=
k
de paarden. Van Gend zal =E9=E9n van de eersten geweest zijn die een dage=
lijkse
lijndienst onderhield. Het aantal diensten, koetsiers en pleisterplaatsen
werd gestaag uitgebreid, hoewel de concurrentie niet stil zat. Door het
lage tarief dat Van Gend op belangrijke trajecten bood zette de groei
echter door. Na de eerste dertig jaar van het bestaan rustte Van Gend ni=
et
op zijn lauweren maar breidde zijn netwerk uit door samenwerkingen aan te
gaan met Franse en Duitse vervoerders zodat het mogelijk werd sneller,
goedkoper en makkelijker naar verre bestemmingen te reizen. Het bedrijf h=
ad
een goede naam vanwege de kwaliteit van de diligences. De herkenbare
huisstijl van gebouwen en diligences vergrootte de naambekendheid. Een zo=
on
nam de zaak over en breidde het lijnennet verder uit zodat iedere uithoek
van de Nederlanden ontsloten werd. De bloei van het bedrijf kwam echter
langzaam tot een eind door de opkomst van de trein. De snelheid van de
trein kon Van Gend & Loos niet evenaren, waardoor er slechts een lokale r=
ol
voor de vervoerder overbleef. Het bedrijf concentreerde zich op het
optreden als kruier voor spoorwegmaatschappijen en rederijen. Pakketjes
werden opgehaald bij klanten en naar de spoorwegen en rederijen vervoerd =
en
omgekeerd zorgde het bedrijf ook voor de bezorging. Zonodig regelde Van
Gend & Loos alle papieren en het overeenkomsten voor vervoer naar
bestemmingen over de hele wereld, waarmee klanten alle zorgen voor hun
transportproblemen uit handen werden genomen. Van Gend & Loos is door het
gebruik van vrachtwagens en de overname door de Nederlandse Spoorwegen to=
t
op heden actief.
In 1994 werd een bedrijf opgericht door een bedrijfsadviseur en iemand me=
t
kennis van Internet. Het waren tijden waarin verbindingen moeilijk tot
stand kwamen en men slechts door computerexperts in te huren met afgelege=
n
oorden kon communiceren. Het Internetbedrijfje dat dat uit de samenwerkin=
g
ontstond ging een gouden toekomst tegemoet die dankzij de ondernemendheid
van het duo gerealiseerd werd. In de eerste plaats had men zelf baat bij =
de
combinatie. A, de Internetkenner, onderhield verbindingen met Internet en
bezorgde e-mail, computerbestanden en informatie over de hele wereld. B, =
de
bedrijfsadviseur, zorgde er met zijn kennis van bedrijven voor dat de
klanten leerden hoe ze met de e-mail en het nieuwe medium om moesten gaan.
B&A zal =E9=E9n van de eersten geweest zijn die een Internetpakket aanbo=
od.
Het aantal diensten, medewerkers en inbelpunten werd gestaag uitgebreid,
hoewel de concurrentie niet stil zat. Door de aanbiedingen die B&A aan
bedrijven deed zette de groei echter door. Na het eerste jaar van het
bestaan rustten de oprichters niet op hun lauweren maar het eigen
landelijke netwerk werd uitgebreid door uitwisselingsovereenkomsten aan t=
e
gaan met internationale Internet providers zodat het mogelijk werd snelle=
r,
goedkoper en makkelijker met verre bestemmingen te communiceren. Het
bedrijf had een goede naam vanwege de kwaliteit van de dienstverlening, d=
e
herkenbare advertenties vergrootten de naambekendheid. Een kabelexploitan=
t
nam het bedrijf over en breidde de capaciteit van het lijnennet verder ui=
t.
De bloei van het oorspronkelijke bedrijf kwam tot een eind door de opkoms=
t
van snelle Internet backbones van telecombedrijven. De rol van het eigen
netwerk werd hiermee overbodig, zodat slechts een lokale rol voor de
Internet provider overbleef. Voor die rol ging de helpdesk van het bedrij=
f
over naar de kabelexploitant. B&A concentreerde zich op elektronische
diensten die door bedrijven worden aangeboden, nationaal of internationaa=
l.
Voor de kabelmaatschappij regelde B&A alle overeenkomsten en het beheer v=
an
de verbindingen voor Internetverkeer naar bestemmingen over de hele werel=
d,
waarmee dienstenleveranciers alle transportproblemen uit handen werden
genomen. B&A is door het gebruik van Internet via de kabel en de overname
door de kabelmaatschappij nog steeds actief.
|
NRC Webpagina's
FEBRUARI 1997
|