Het Internet is geen hype meer. Maar wat moet je ermee? Het is
nauwelijks weg te denken en toch zijn er maar weinig bedrijven of
consumenten die er werkelijk voordeel mee halen. Surfen en informatie
opzuigen is leuk om je hobby uit te breiden, of wellicht als hobby op
zich, maar er beter van worden is wat anders.
Voor de consument is het (nog) niet mogelijk om je hypotheek ermee te
verlagen, nieuwe hobbies vinden is niet afhankelijk van een medium en
een nieuwe relatie aangaan is net zo moeilijk/makkelijk als voorheen.
Zakelijk gezien zijn er maar weinig klantenkringen flink uitgebreid door
internet en zijn er weinig voorbeelden van een efficikntere werkwijze.
Natuurlijk, en gelukkig, zijn er voorbeelden te vinden van toepassing
die de kwaliteit van vrije tijd verbeteren, de winst van het bedrijf
vergroten, enz., echter waarschijnlijk eerder tengevolge van een goed
idee van een creatieve geest dan van een planmatig en geaccepteerd
gebruik van dit medium.
Goed gebruik van dit medium impliceert zeer gericht zoeken naar
informatie en zeer doelbewust omgaan met verspreiden van informatie. Met
name de grote aantallen (grote hoeveelheden links, gebruikers,
applicaties, nodes, enz.) maakt dat het verkrijgen van enig overzicht op
de marktplaats zeer lastig zal zijn. Dit ondanks de aantrekkelijkheid
van het medium: uniform, snel, visueel, auditief in uiterst mobiel.
Ik pleit er dan ook voor als "serieuze" Internet gebruiker het beoogde
gebruik te classificeren. Wat wilt u? Mens-tot-mens communicatie?
Bedrijf-tot-mens communicatie? PR? Marketing? Informatie verzamelen over
een specifiek onderwerp? Efficiency voordelen behalen? Project
structuren afdwingen? Distributie? Verkoop? Pas als hier inzicht in is
en, zakelijk gezien, er een koppeling is naar processen en functies, is
het mogelijk om overzicht te hebben over de voordelen van het medium.
Dan ontstaat er ook een creatief proces om minder bekende voordelen te
vinden en de aantrekkelijkheid van het medium ten volle te benutten.
Anders gezegd: zowel de consument als zakelijke gebruiker wil graag een
kwaliteitsverbetering, maar lang niet altijd uitbreiding van
functionaliteit.
Bijna vanzelfsprekend zal de functionaliteit van pas komen en toegepast
worden, maar dit kan ook heel lang duren, juist vanwege de enorme
complexiteit van IT in 't algemeen en de grote hoeveelheden van internet
in 't bijzonder. Zie ook hierin een parallel naar de opkomst van PC's,
de uitgebreide maar niet toegepaste functionaliteit van draagbare
telefoons en video apparatuur.
Laat het gebruik van dit prachtige medium niet verstikken in zijn eigen
succes en leer er anders naar te kijken: vanuit processen en functies en
minder vanuit de techniek of vormgeving.
Mark Filius