U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



 WERELDWEB
 HET WEBVERHAAL
 
 UW BIJDRAGEN


>Overzicht
alle bijdragen

Van: mark <mnf@freemail.nl>
Datum: Dinsdag 29 april 1997  09:39

Gebruik van Internet

Het Internet is geen hype meer. Maar wat moet je ermee? Het is nauwelijks weg te denken en toch zijn er maar weinig bedrijven of consumenten die er werkelijk voordeel mee halen. Surfen en informatie opzuigen is leuk om je hobby uit te breiden, of wellicht als hobby op zich, maar er beter van worden is wat anders.

Voor de consument is het (nog) niet mogelijk om je hypotheek ermee te verlagen, nieuwe hobbies vinden is niet afhankelijk van een medium en een nieuwe relatie aangaan is net zo moeilijk/makkelijk als voorheen. Zakelijk gezien zijn er maar weinig klantenkringen flink uitgebreid door internet en zijn er weinig voorbeelden van een efficikntere werkwijze. Natuurlijk, en gelukkig, zijn er voorbeelden te vinden van toepassing die de kwaliteit van vrije tijd verbeteren, de winst van het bedrijf vergroten, enz., echter waarschijnlijk eerder tengevolge van een goed idee van een creatieve geest dan van een planmatig en geaccepteerd gebruik van dit medium.

Goed gebruik van dit medium impliceert zeer gericht zoeken naar informatie en zeer doelbewust omgaan met verspreiden van informatie. Met name de grote aantallen (grote hoeveelheden links, gebruikers, applicaties, nodes, enz.) maakt dat het verkrijgen van enig overzicht op de marktplaats zeer lastig zal zijn. Dit ondanks de aantrekkelijkheid van het medium: uniform, snel, visueel, auditief in uiterst mobiel.

Ik pleit er dan ook voor als "serieuze" Internet gebruiker het beoogde gebruik te classificeren. Wat wilt u? Mens-tot-mens communicatie? Bedrijf-tot-mens communicatie? PR? Marketing? Informatie verzamelen over een specifiek onderwerp? Efficiency voordelen behalen? Project structuren afdwingen? Distributie? Verkoop? Pas als hier inzicht in is en, zakelijk gezien, er een koppeling is naar processen en functies, is het mogelijk om overzicht te hebben over de voordelen van het medium. Dan ontstaat er ook een creatief proces om minder bekende voordelen te vinden en de aantrekkelijkheid van het medium ten volle te benutten. Anders gezegd: zowel de consument als zakelijke gebruiker wil graag een kwaliteitsverbetering, maar lang niet altijd uitbreiding van functionaliteit.

Bijna vanzelfsprekend zal de functionaliteit van pas komen en toegepast worden, maar dit kan ook heel lang duren, juist vanwege de enorme complexiteit van IT in 't algemeen en de grote hoeveelheden van internet in 't bijzonder. Zie ook hierin een parallel naar de opkomst van PC's, de uitgebreide maar niet toegepaste functionaliteit van draagbare telefoons en video apparatuur.

Laat het gebruik van dit prachtige medium niet verstikken in zijn eigen succes en leer er anders naar te kijken: vanuit processen en functies en minder vanuit de techniek of vormgeving.

Mark Filius

NRC Webpagina's
1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)