|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Spoorwegen
|
NS zoekt variant op het poldermodel
Het conflict tussen de NS-directie en bonden lijkt onoplosbaar. Vijf experts geven hun advies. Bezinning in de door verkeersminister Tineke Netelenbos afgekondigde 'afkoelingsperiode'. Door een onzer redacteuren Iemand moet geofferd worden
Mickey Huibregtsen (voormalig topman McKinsey & Company):
,,Hoe het probleem bij de NS kan worden opgelost? ... Oh my God ... Het is een kwestie van vertrouwen. Het vertrouwen is weg en dat moet worden hersteld. Hoe vertrouwen wordt hersteld? Door contact. Hoe maak je contact? Door je bloot te geven. Er is geen slim doordachte handreiking te geven. Het gaat om simpele dingen. Een goed gesprek bij een goede maaltijd. Zoiets. Mijn advies is een psychiater
Leo Ploeger (president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen 1979-1992):
,,De geschiedenis herhaalt zich. In 1984 hadden we met de bonden een conflict over hetzelfde onderwerp; het rondje om de kerk. We hebben het niet kunnen oplossen en we wilden geen stakingen; dus hebben we het erbij laten zitten. In 1983 hadden we al zes à zeven weken acties gehad. Die waren weliswaar niet tegen ons gericht, maar tegen ‘Den Haag'. Die arbeidsonrust eind 1983 was de hinderlijkste periode die echt aan me heeft geknaagd. Toen werd over de rug van het bedrijf door het personeel een loonconflict met Den Haag uitgevochten. Ik heb me op beide partijen kwaad gemaakt, maar we stonden machteloos. De treinreiziger was wel de dupe. We hebben toen de toenmalige commissaris van de koningin van Zuid-Holland, Schelto Patijn, gevraagd om te bemiddelen. Zonder resultaat overigens. Laat ze een borrel drinken
Annemieke Roobeek (hoogleraar strategisch management Universiteit Nijenrode en hoogleraar complexe vraagstukken Universiteit van Amsterdam): ,,Ik heb het gevoel dat men zich steeds dieper aan het ingraven is. Bezinnen is prima, dat doen meer Nederlanders met Pasen, maar ik denk dat we na drie dagen bezinnen wéér met z'n allen twee dagen in de file staan. Volgens mij kunnen we er morgen uit zijn. Ik denk dat er opnieuw naar die dienstroosters moet worden gekeken. Een machinist hoeft echt niet van Sappemeer tot Goes in de trein te zitten. Er zijn bijvoorbeeld combinaties denkbaar van lange en korte ritten. Er zou een creatieve oplossing bedacht moeten worden. Dat kunnen mensen doen die verstand hebben van logistiek. Je móet op zo'n manier met een bevredigend voorstel kunnen komen. Het gaat niet over geld, het gaat over de inhoud van werk, en dat moet je heel serieus nemen. Je moet ze nog één kans geven
Roel Pieper (internethoogleraar Universiteit Twente en auteur van een deze week gepubliceerd rapport over kilometerheffing op de Nederlandse wegen): ,,Het eerste woord dat bij me opkomt, als ik aan dat conflict denk, is: koppigheid. Domme koppigheid bij alle betrokkenen. De emoties zijn zo hoog opgespeeld dat redelijk overleg nu wel heel moeilijk is geworden. Een adempauze lijkt me nu inderdaad het enige wat je kunt voorstellen. Er even niet over zeuren, die onnodige emoties laten wegebben.
En daarna? Daarna zul je denk ik toch weer één of twee personen moeten aanwijzen die er niet te dicht bij staan, maar wel genoeg macht hebben. Bindende arbitrage, dat is denk ik het enige wat nog werkt. Directeur mag iets milder zijn
Max Rood (emeritus hoogleraar sociaal recht en de laatste jaren vaak ingeschakeld als bemiddelaar of adviseur bij slepende sociale conflicten; waaronder het taxiconflict in Amsterdam):
,,De conflictpartijen zouden moeten beginnen met het herstellen van het vertrouwen. Een benen-op-de-tafelgesprek, zoals Joop den Uyl het zou omschrijven. Weg van alle media, elkaar de waarheid zeggen. Daar kan een bemiddelaar, een gespreksleider, een belangrijke rol bij spelen. Je moet het wantrouwen proberen weg te nemen.
|
NRC Webpagina's 14 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|