F I L M V O O R A F :
Dubbelleven van een devoot
HERMAN AMELINK
Zowel voor boeken als voor films
geldt dat fictie vaak overtuigender is dan feiten. Veel schrijvers raken
geïrriteerd als gevraagd wordt naar het autobiografische element in
hun boeken.
Filmers daarentegen hebben nogal eens de behoefte hun product extra zeggingskracht en geloofwaardigheid te verlenen door aan
te geven dat het gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen. De telefilm
Uitgesloten van Mijke de Jong is gemaakt op basis van de uit 1997
daterende, gelijknamige autobiografische roman van Paulo van Vliet. Bij
het kijken naar de film dringt zich dan ook in dubbele mate de vraag op
naar wat feit en wat verdichting is, terwijl je ook beseft dat de
werkelijkheid vaak onwaarschijnlijker is dan de verdichting.
Hoofdpersoon is de 18-jarige Jonathan Stork, wiens ouders Jehova's
Getuigen zijn. De jongen raakt verliefd op een meisje buiten de eigen
kring ("niet in de waarheid") en gaat daardoor een dubbelleven leiden.
's Zondags, dinsdags en donderdags gaat hij met zijn ouders naar de
Koninkrijkszaal of met het blad de Wachttoren langs de deuren, op
andere dagen trekt hij op met zijn vriendin, die als aankomend
kunstenares in de kraak- en punkscene verkeert. Het contrast tussen de
twee werelden is groot, bijna grotesk. Alleen de muziek van Pink Floyd
lijkt de twee even met elkaar te verbinden.
De dubbele loyaliteit is bron van oplopende spanning. De jongen heeft
geen behoefte zijn geloof compleet overboord te zetten. Hij wil zijn
ouders, met wie hij een uitstekende verhouding heeft, niet
teleurstellen, maar hij wil ook zijn vriendin niet kwijt. De explosie
wordt onontkoombaar als de vader bevorderd wordt tot voorganger en de
zoon, die in strijd met de levensregels van het genootschap met zijn
vriendin naar bed is geweest, verraden wordt door een vriend. Jonathan,
een overtuigende rol van Egbert Jan Weeber, hoopt de zaak nog te redden
door een onmiddellijke bekentenis en een snel huwelijk met zijn
vriendin, heel sympathiek neergezet door Nadja Hüpscher. Het helpt
allemaal niet meer. De gevraagde vertrouwelijkheid wordt geschonden en
Jonathan wordt veroordeeld door een soort kerkelijke rechtbank en
officieel uitgesloten. Ook zijn vrienden kijken expres langs hem heen.
Zijn vader wordt uit zijn ambt gezet, naar het woord van de apostel
Paulus dat iemand die zijn eigen huis niet op orde houdt, onmogelijk
voor de gemeente Gods kan zorgen. De manier waarop het proces in de film
wordt weergegegeven, is overtuigend, maar haast te makaber om echt waar
te zijn. Wat overblijft is de verbijstering over de onbarmhartige
consequenties van een religie die tot moraal is verworden. Geloven wordt
dan een prestatie en pastoraat wordt inquisitie. Gelovigen die de norm
niet halen, komen ongenadig op hun gezicht terecht.
Uitgesloten (Mijke de Jong, Nederland, 2001), NPS, zondag,
Nederland 3, 21.40-23.05u.