T V V O O R A F :
Rock & roll in Belgrado
HUBERT SMEETS
Het is nu precies twee jaar
geleden. In Brussel is menig analist die heeft doorgeleerd snel klaar.
De formule is te simpel voor woorden: Milosevic = Hitler. In Belgrado
zijn veel scholieren en studenten nog niet afgestudeerd. Hun formule is
in theorie ook eenvoudig maar geestiger en minder gemakzuchtig: 1+1=2.
Daarna beginnen de problemen in de praktijk, niet voor ons maar voor
hen. Reeds voor de oorlog om Kosovo hebben Joegoslavische jongeren
elkaar opgezocht via hun academische netwerken. Een virtuele én
fysieke gemeenschap is het resultaat: Otpor (verzet), een
beweging die in oktober 2000 een grote rol zou spelen bij de
verkiezingsnederlaag van Milosevic, de bestorming van diens parlement en
uiteindelijk zijn val. De Nederlandse cineasten Katarina Rejger en Eric
van den Broek hebben Otpor in die laatste cruciale weken gevolgd.
Drie jonge studenten vertellen zo het verhaal: Vukasin, Srdja en Milos.
Hun motto: 'geen normale universiteit in een abnormaal Servië'.
Vukasin is strateeg en tacticus. Srdja is ideoloog. Milos is romanticus.
"Ondergronds opereren is riskanter", aldus Vukasin. Wie clandestiniteit
verkiest boven legaliteit wordt makkelijk slachtoffer van chantage.
"Macht is van mensen afhankelijk. Dat is de kern van het verhaal",
doceert Srdja op een scholingsbijeenkomst van nieuwe activisten. Ze
willen niet langer ober zijn in Toronto of Canberra. "Ons leven zit vol
geheimen", zegt Milos geheimzinnig. Eigenlijk droomt hij van een eigen
hotelketen met veel zwembaden.
Tot de verkiezingen van 24 september is het doel van Otpor puur
democratisch: de opkomst van de kiezers moet worden bevorderd, alleen zo
kan het vaste electoraat van Milosevic onder de 50 procent worden
gedrukt. De angst van de ouders moet dus overwonnen worden. Vandaar de
leuze 'gotov je' (hij is er geweest). Want "slaag doet alleen pijn als
je bang bent". Wanneer Milosevic 's nachts nog probeert de uitslag naar
zijn hand te zetten, in de hoop een tweede ronde te forceren, moeten de
jongens uit een ander vaatje gaan tappen. Paranoia grijpt om zich heen.
Nu wordt het alles of niets. Hun tactische inventiviteit is prachtig en
ontroerend. Ze zijn uit op chaos. Alles is geoorloofd - zoals
desinformatie aan de media dat Mira (de vrouw van Milosevic) is gevlucht
- behalve het ultimum remedium van het regime zelf: geweld. "Het blijft
rock & roll", aldus Vukasin. Als de bulldozer uit Cacak op die vijfde
oktober Belgrado binnenrolt op weg naar het parlementsgebouw, zij het te
vroeg, lijkt het traangas van de politie afdoende. Er zijn nog te weinig
mensen op het plein. Via ouderwetse megafoons en moderne gsm-telefoons
wordt de achterban van Otpor ('een idee zonder leiders')
opgeroepen flessen water mee te nemen, die kunnen worden vermengd met
soda als verdedigingselixer tegen de gasgranaten. Het lukt. Srdja loopt
's nachts huilend over straat. En hij niet alleen.
The making of the revolution is een aangrijpende documentaire.
Maar Rejger en Van den Broek hebben zichzelf met hun mooie film wel met
een hypotheek opgezadeld. "Ze zijn bozer dan bang", commentariëren
ze scherp. Dankzij hun succes krijgen Vukasin, Srdja en Milos nu de kans
om banger dan boos te worden. Dat is immers het noodlot van een
intellectuele middenklasse in een normaal land. Rejger en Van den Broek
zijn daarom verplicht om het trio over vijf jaar weer te bezoeken. Zo
mooi als The making of the revolution zal het waarschijnlijk niet
worden. Maar belangrijk blijft het.
The making of the revolution, Human, Ned.1 22.47-23.39u.