T V V O O R A F :
Portretten van alledaagse randstedelingen
DANIELLE PINEDO
In Nova, Netwerk
en het Journaal zie je ze nog nauwelijks, maar in andere
programma's maken zij steeds vaker hun opwachting: allochtonen. Geen
symbool-allochtonen - personificaties van het grote aantal
drugsverslaafden, criminelen of werklozen binnen hun etnische groep -
maar de burger-versie: slagers, hoofddoekenbinders,
duivenvangers, managers en advocaten. Doorsnee mensen met idealen,
eigenaardigheden en desillusies. Het NPS-programma Urbania geldt
als wegbereider van deze nieuwe trend.
In Urbania, dat dit jaar zijn 5-jarig jubileum viert, worden
wekelijks drie filmpjes uitgezonden van acht minuten elk. In dat
tijdsbestek wordt een beeld geschetst van een inwoner van de randstad.
Dat kan een Nederlandse marktkoopman zijn, een Nigeriaanse kapper of een
Britse slagershulp. "Iedereen heeft wel iets bijzonders of geks," zegt
eindredacteur Frans Jennekens. "Denk maar aan de kronkels van
Carmiggelt. Juist die kronkels willen wij in beeld brengen." De randstad
is volgens hem een pars pro toto van de multiculturele samenleving.
"Niet dat ik iets tegen de provincie heb," haast hij zich te zeggen
"maar alles wat je in de randstad vindt, vind je ook in andere steden."
Het idee voor Urbania werd geboren tijdens een brainstorm van de
'allochtone' actualiteitenrubriek Binnenland, waar Jennekens
begin jaren negentig werkte en die inmiddels ter ziele is. "Door die
actuele invalshoek was Binnenland nogal probleemgericht. Het
programma draaide om issues, niet om mensen. Dat wilden wij
doorbreken." Al pratende kwam de redactie op het idee om portretten van
stadsbewoners te gaan maken. "Gewone burgers, met af en toe een
paradijsvogel er tussen." En daarmee was Urbania een feit.
Het programma wordt gemaakt door vijftien medewerkers, die jaarlijks
ieder zo'n tien filmpjes maken. Hun woonplaats is hun werkterrein, want
dat is volgens Jennekens de beste manier om op interessante personages
te stuiten. "Je ziet een heksenteken bij de overbuurman op het raam
staan en spreekt hem vervolgens aan als hij de hond uitlaat."
Leeftijd, etnische achtergrond en beroepservaring van de makers lopen
sterk uiteen. "Er zitten zeer ervaren, ietwat burgerlijke
documentairemakers tussen, maar ook halve anarchisten, die het vak bij
ons hebben geleerd." De jongste is 27, de oudste 54. Drie zijn
allochtoon. De diversiteit leidt volgens Jennekens zelden tot
conflicten. "Iedereen respecteert elkaar. Het is een wonderlijke, maar
krachtige combinatie." Jennekens, die zichzelf omschrijft als 'spin in
het web', legt de lat naar eigen zeggen hoog. "De portretten moeten
zowel visueel als inhoudelijk verrassend zijn, liefst met humor
doorspekt." De beste portretten zijn volgens hem die waarin stereotypen
worden doorbroken, of de geïnterviewden voor belangrijke keuzes
staan. "In een van onze laatste uitzendingen figureerden een Nederlandse
scharrelaar, een Nederlandse treinconducteur en een succesvolle Chinese
ondernemer. Zo'n combinatie werkt verrassend; het zegt misschien wel
meer dan een ingewikkelde verhandeling over de multiculturele
samenleving."
Onlangs werd Urbania door het prestigieuze media festival Prix
Europa uitgeroepen tot het beste multiculturele televisieprogramma in de
categorie non-fictie. "Een programma met een even simpel als ingenieus
format", oordeelde de jury in haar rapport. "Door in te zoomen op
de verhalen van doorsnee mensen veegt Urbania de vloer aan met
stereotypen en vooroordelen over allochtonen." Sinds de prijsuitreiking
slaat het programma volgens Jennekens aan "als een tierelier". Negen
Europese landen willen volgend jaar hun eigen Urbania op de buis
brengen. Jennekens heeft de rol van executive-producer op zich genomen;
hij geeft workshops en pendelt als een raadsheer tussen de redacties
heen en weer.
Dat Urbania weinig aandacht krijgt van de Nederlandse pers, deert
ex-radiomaker Jennekens niet. "We opereren nu eenmaal meer in de luwte."
Belangrijker vindt hij dat het programma gewaardeerd wordt door de
kijker en dáárover maakt Jennekens zich geen zorgen.
"Vooral bij jongeren is Urbania erg populair; ze vinden het
brutaal, onvoorspelbaar en snel gemonteerd."
Het programma trekt gemiddeld zo'n 240.000 kijkers, een kijkerschare
waar Jennekens erg content mee is. "Vergeet niet dat Urbania
gelijktijdig wordt uitgezonden met Goede tijden slechte tijden en
het Journaal. Zonder die kijkcijferkanonnen haalden we een
kijkersaandeel van 50 procent." Hij lacht. "Nou ja, bij wijze van
spreken."
Kijken naar de ander, documentaire over de Prix Europa: fragmenten
van de winnende documentaires en interviews met de makers, onder wie
Frans Jennekens. Zaterdag, NPS, Ned.3, 15.18-16.06u. Urbania,
dinsdag, Ned.3, 20.02-20.30u.