T V V O O R A F :
Alles behalve een willoos werktuig
ANNA VISSER
De dramaserie Wilhelmina,
die maandag begint, zal bij met name oudere kijkers veel herkenning
oproepen. Hoofdrolspeelster Anne-Wil Blankers ís Wilhelmina.
De televisiestoeltjes voor de twee jongste kinderen stonden klaar. Het
was woensdag en dat betekende: kijken naar Dennis, de Belgisch-
Nederlandse jeugdserie. "Vandaag niet", sprak de vader. " Prinses
Wilhelmina is vannacht overleden." In zijn ogen stonden tranen. Het was
woensdag 28 november 1962. Die nacht was de 'Moeder des Vaderlands' om
00. 59 uur in haar slaap overleden.
"Een schrik waart door Nederland. Zij die gedurende een halve eeuw het
symbool was van trouw aan het vaderland, heeft Haar leven op aarde
beeïndigd. En in de harten van ongetelden, die vroeger Haar
onderdanen waren, trillen smart en weemoed, omdat thans een schone
periode voorgoed ten einde komt. De nobele Vrouwe, die als Prinses
Wilhelmina in ons midden leefde, is niet meer. Maar als 'Koningin
Wilhelmina' zal Haar naam voortleven in de annalen van dit land",
schreef het Algemeen Handelsblad. In het land hingen de vlaggen
halfstok, vorstenhuizen betuigden hun deelneming en aan het Deense hof
werd van 28 november tot en met 4 december rouw aangenomen.
Groter verschil met de sfeer in het land ten tijde van het overlijden
van koning Willem III, de vader van Wilhemina, is nauwelijks denkbaar.
Al jaren voor zijn overlijden, in 1890, zwol de golf van kritiek aan op
zijn invulling van het koningschap. "Onze koning is een koning bij de
gratie Gods, doch in geen andere zin dan waarin ook 's konings
kleermaker aan de goddelijke genade het aanzijn dankt", schreef Busken
Huet reeds in 1865. "Toen koning Willem III in 1890 stierf, viel zijn
weduwe Emma de taak toe om als regentes over de tienjarige
troonopvolgster 'Willemientje' de haveloos gerafelde band tussen
Nederland en Oranje te herstellen. Daarin slaagde zij dankzij haar
scherpe intuïtie en raffinement. Zij pakte de draad weer op zoals
die bij Willem de Zwijger was begonnen: zij diende de ministers", aldus
M.G. Schenk en M. van Herk in Juliana, vorstin naast de rode
loper.
In acht jaar werd Wilhelmina klaar gestoomd voor het koningschap. Voor
haar poppen was geen plaats meer, daarvoor in de plaats kwamen lessen,
véél lessen in onder meer staatsrecht. In de vierdelige
dramaserie Wilhelmina, die de NCRV vanaf maandag op het
scherm brengt, wordt niet lang stilgestaan bij de voorbereidingstijd op
het koningschap. Centraal staat de periode van haar inhuldiging, haar
huwelijk met Hendrik, de geboorte van Juliana en de Eerste
Wereldoorlog. De serie, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk
waarvoor Ton Vorstenbosch het script schreef en dat volle zalen trok,
wekt de indruk zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te willen
blijven. Dat is, uitzonderingen daargelaten, gelukt. In de serie laat
de jonge koningin minister-president Pierson tijdens diens eerste
audiëntie meteen weten "geen willoos werktuig" te willen zijn. "
Moeder, hij eet uit m'n hand", zegt ze stralend tegen Emma, gespeeld
door Jasperina de Jong. Evenzeer straalt ze wanneer Hendrik, hertog van
Mecklenburg, op het toneel verschijnt - met hem zal ze trouwen, een
kind krijgen en haar 'hoge roeping' en 'schone taak' aankunnen.
Wanneer de rol van de jonge Wilhelmina, gespeeld door Ricky Koole, wordt
overgenomen door Anne-Wil Blankers wint de serie aan kracht en voor de
(oudere) kijkers aan herkenning. De kleding, de blik, het soms
ongedurige 'weg, weg'. Blankers s Wilhelmina: de onverzoenlijke zoals
tijdens de Tweede Wereldoorlog in Londen zou blijken, de verdrietige
omdat haar huwelijk met de frivole Hendrik op een fiasco uitliep en de
getergde toen aan de vooravond van het huwelijk tussen Juliana en
Bernhard, in 1937, de dirigent van het Residentieorkest tijdens een
galaconcert weigerde het Horst Wessellied te spelen en zijn plaats werd
ingenomen door een overtuigde NSB'er.
"Ik heb een revolutie teruggedraaid", zegt Wilhelmina in 1918 na een
grote pro-Oranje betoging als reactie op Troelstra's mislukte
revolutiepoging. Maar zo snel als het land weer in de pas loopt, zo
moeilijk is het Hendrik in het gareel te houden. "Hij ondermijnt de
monarchie", zegt Wilhelmina tegen Francois Van 't Sant (Mark Rietman)
aan wie zij vraagt haar man in de gaten te houden. Van 't Sant zou
jarenlang een steun en toeverlaat voor Wilhelmina zijn. Maar hij kan
niet bewerkstelligen dat zij meer invloed op het regeringsbeleid
uitoefent. En haar geringe invloed op, ondermeer, de crisispolitiek van
minister-president Colijn, steekt Wilhelmina. Haar onvermogen dichtbij
haar volk te komen, maakt haar wanhopig: "Ik had graag een Moeder des
Vaderlands willen zijn, ik kan niet in de schaduw van mijn voorvaderen
staan", zegt ze tegen Colijn aan wie ze meedeelt haar taak te willen
neerleggen. Maar hij weet haar daarvan te weerhouden.
Wilhelmina's bitterheid over de geringe capaciteiten van sommige van
haar ministers aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog is
genoegzaam bekend en ook op dit punt komt de serie dichtbij de
werkelijkheid. Ze spuwt haar gal over het kabinet-De Geer, en eenmaal
in Londen wil ze dat De Geer verdwijnt en Gerbrandy zijn plaats
inneemt. Op zijn vraag of de koningin niet al te voortvarend (lees:
ongrondwettelijk) handelt, is ze kort: "Met of zonder grondwet: het
gebeurt." Er gebeurt veel zoals zij dat wil, té veel in de ogen
van Gerbrandy die conflicten daarover met de koningin en met Van 't Sant
niet uit de weg gaat. Over die conflicten spreekt zij niet tijdens
haar, in de ogen van velen, legendarische toespraken voor Radio Oranje.
Dan toont zij zich de onverzoenlijke jegens 'de mof' en spreekt zij
haar landgenoten telkenmale moed in.
Het kon bijna niet anders dan dat ook in deze serie niet geheel recht
werd gedaan aan Van 't Sant. Want hoewel de Parlementaire
Enquêtecommissie, die in 1947 werd ingesteld en onderzoek deed
naar het regeringsbeleid 1940-1945, constateerde dat "er geen enkel
bewijs, zelfs niet de geringste vingerwijzing te vinden is, dat de
vraag of de heer Van 't Sant zich aan verraad heeft schuldig gemaakt,
bevestigend zou moeten worden beantwoord", bestaat nog steeds het idee
dat Van 't Sant in zijn functie als hoofd van de Inlichtingendienst een
kwalijke rol zou hebben gespeeld tijdens het beruchte
Englandspiel.
"Het tot in lengte van dagen angstvallig behoeden van wat men het
constitutioneel geheim pleegt te noemen, maakt van de leden van het Huis
van Oranje schimmen, maar geen werkelijke mensen", aldus dr. L. de Jong
in zijn bundel Tussentijds. De makers van de serie Wilhelmina,
en zeker de hoofdpersoon, komt de eer toe werkelijke mensen in hun
omgeving te hebben neergezet. Mensen die, zonder uitzondering, het
product van hun tijd waren.
Wilhelmina, NCRV, maandag, Ned.1, 21.01-21.59u.