|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
One.Tel daagt dominant KPN uit
Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO
KPN bestrijdt dit. "Wij denken dat we een sterke vergelijking hebben gemaakt", aldus een KPN-woordvoerder. One.Tel is, net als Tele2, een zogeheten carrier-select-bedrijf. Het bedrijf heeft geen eigen telefonie-netwerk, maar huurt capaciteit bij KPN. De afgelopen jaren zijn de winstmarges van zulke bedrijven steeds kleiner geworden door algehele prijsdalingen. "We maken nog gezonde marges, maar de prijssqueeze doet pijn", zegt directeur Raymond Schrama van One.Tel. Op dit moment loopt een rechtszaak van One.Tel tegen KPN. Het bedrijf claimt 25 miljoen gulden aan gemiste inkomsten. De claim heeft betrekking op de zogeheten carrier-pre-selectie, een systeem waarbij consumenten kunnen bellen via een andere aanbieder dan KPN. De aanmeldingsprocedure voor dit systeem loopt via een sprekende computer, die door KPN wordt beheerd. Het systeem had op 1 januari 2000 moeten werken, maar dat gebeurde pas in april vorig jaar. Veertig procent van de bellers komt op dit moment nog steeds niet door de aanmeldingsprocedure, aldus Schrama. Een klacht bij de Opta over het slecht functionerende systeem, die door Versatel was ingediend, is onlangs gehonoreerd door de telecomtoezichthouder. Wie nu bij Versatel klant wil worden, hoeft zich niet meer via de sprekende KPN-computer aan te melden, maar mag direct naar het telecombedrijf bellen. One.Tel heeft nu ook een klacht bij de Opta ingediend om dit af te dwingen. De gratis actie waarmee One.Tel maandag begint geldt alleen voor klanten van One.Tel die bellen naar andere klanten van het bedrijf. Volgens een woordvoerder van One.Tel is vijf uur gratis bellen per maand veel. Want "Nederlanders bellen gemiddeld 2,5 uur per maand", zegt hij.
|
NRC Webpagina's 31 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|