U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

One.Tel daagt dominant KPN uit

Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO
ROTTERDAM, 31MAART. Het Australische telecombedrijf One.Tel daagt KPN uit. Klanten van de Nederlandse dochter kunnen vanaf maandag gratis bellen, zes maanden lang, vijf uur per maand. Met de actie wil het telecombedrijf marktaandeel veroveren op KPN, dat in Nederland de 'vaste' telefonie domineert. Volgens One.Tel houdt KPN de snelle liberalisering van de vaste telecommarkt tegen. "Actie is de enige mogelijkheid om de markt alsnog open te gooien."

One.Tel heeft gisteren bij de reclamecodecommissie een klacht ingediend tegen KPN. KPN zou klanten van One.Tel (voormalige klanten van KPN) met e-mails hebben bestookt met daarin een tariefsvergelijking die niet klopt.

KPN bestrijdt dit. "Wij denken dat we een sterke vergelijking hebben gemaakt", aldus een KPN-woordvoerder.

One.Tel is, net als Tele2, een zogeheten carrier-select-bedrijf. Het bedrijf heeft geen eigen telefonie-netwerk, maar huurt capaciteit bij KPN. De afgelopen jaren zijn de winstmarges van zulke bedrijven steeds kleiner geworden door algehele prijsdalingen. "We maken nog gezonde marges, maar de prijssqueeze doet pijn", zegt directeur Raymond Schrama van One.Tel.

Op dit moment loopt een rechtszaak van One.Tel tegen KPN. Het bedrijf claimt 25 miljoen gulden aan gemiste inkomsten. De claim heeft betrekking op de zogeheten carrier-pre-selectie, een systeem waarbij consumenten kunnen bellen via een andere aanbieder dan KPN. De aanmeldingsprocedure voor dit systeem loopt via een sprekende computer, die door KPN wordt beheerd. Het systeem had op 1 januari 2000 moeten werken, maar dat gebeurde pas in april vorig jaar. Veertig procent van de bellers komt op dit moment nog steeds niet door de aanmeldingsprocedure, aldus Schrama.

Een klacht bij de Opta over het slecht functionerende systeem, die door Versatel was ingediend, is onlangs gehonoreerd door de telecomtoezichthouder. Wie nu bij Versatel klant wil worden, hoeft zich niet meer via de sprekende KPN-computer aan te melden, maar mag direct naar het telecombedrijf bellen.

One.Tel heeft nu ook een klacht bij de Opta ingediend om dit af te dwingen.

De gratis actie waarmee One.Tel maandag begint geldt alleen voor klanten van One.Tel die bellen naar andere klanten van het bedrijf. Volgens een woordvoerder van One.Tel is vijf uur gratis bellen per maand veel. Want "Nederlanders bellen gemiddeld 2,5 uur per maand", zegt hij.

NRC Webpagina's
31 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad