|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Reclamesites: liever zónder reclame
HENK VAN GELDER
Maar telkens is het de actrice Juliëtte de Wijn, alias Cora, die de bezoeker toelacht. ,,In dit geval is Cora wel erg prominent aanwezig,'' concludeert het internet-adviesbureau DotWise uit een rondvraag onder zestig proefpersonen. De respondenten blijken maar weinig waardering te hebben voor de reclamespotjes en het fotoboek. Allemaal leuk bedacht, aldus de algemene reactie, maar niet gewaardeerd: ,,Bullshit. Wat een flauwekul.'' DotWise legde vier sites voor voedingswaren aan het panel voor. Mona kwam er als slechtste uit, omdat het op de site ontbreekt aan recepten en nuttige tips voor het gebruik van de snacks. ,,Terwijl men juist daarin wèl reden zou zien om de site eens of zelfs vaker te bezoeken,'' constateert het bureau. Veel meer waardering kregen de sites van Honig en Conimex, juist vanwege de vele recepten. Maar die van Douwe Egberts viel weer minder in de smaak. Er staat een rondleiding door een huis op, die de doorklikkende bezoeker wegstuurt naar sites als de ANWB en het American Bookcenter. ,,En daarmee haalt Douwe Egberts zich een hoop geïrriteerde bezoekers op de hals. Want los van het feit dat vele links niet werken, wordt de bezoeker weggeleid van de DE-site en kan daar niet meer terugkomen.'' Birgitte Broersma, consultant bij DotWise, vat de conclusies in haar eigen woorden samen: ,,De mensen zeggen in feite dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijven. Men wil informatie, geen reclame. Voor reclame ga je niet naar zo'n site. Daar zou je heel andere dingen moeten kunnen vinden. Neem alleen al het toenemende aantal mensen dat met een dieet bezig is, of aan een voedselallergie lijdt. Dan zou het heel handig zijn als je dat kon intikken om te zien welke producten er in jouw geval te koop zijn. Op de verpakkingen in het schap vind je zulke informatie niet. Daarvoor is internet een uitgelezen medium.'' Op het eerste gezicht lijken de uitkomsten echter te botsen met de uitkomsten van een eerder onderzoekje. In januari maakte DotWise immers bekend, dat de sites van de biermerken Amstel, Grolsch, Dommelsch en Longneck (Heineken) te weinig aansluiten bij de reclame. ,,Waar zijn de drie Amstel-vrienden?'' werd er gevraagd. ,,Grolsch wil met de site te hip en jong zijn,'' aldus een andere reactie. ,,De laidback-uitstraling van de reclame komt niet terug.'' En een derde zei: ,,Ik vind Dommelsch via de tv-reclames altijd iets ondeugends en spannends hebben, dat ontbreekt op de site.'' Maar toch is dat begrijpelijk, zegt Birgitte Broersma. ,,Juist bij een product als bier verwacht je gezelligheid. Dat past erbij. Je verwacht games en andere interactiviteiten. Bovendien ontwikkelen de bieren veel sponsor-activiteiten - en dat zou voor veel mensen wel eens een reden kunnen zijn om naar zo'n site toe te gaan. Bier is dus een heel ander product dan voedingsmiddelen.'' Cora vraagt de bezoeker trouwens ook naar zijn mening over de site. Maar of er reacties zijn gekomen, valt daarop niet te zien.
|
NRC Webpagina's 27 MAART 2001
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|