B E E L D :
Gevaar op tv
Maarten Huygen
D'n Patriek, een Belg, heeft
zestien maal rijverbod gekregen waarvan twee maal levenslang. Maar de
Belgische rechter zou deze veroordelingen om onduidelijke redenen niet
laten uitvoeren. Dus Patriek racet vrolijk verder in zijn BMW
sportwagen. Niemand kan hem iets maken. De Belgen zijn toch maar een
primitief volkje.
En dat moet ik geloven. Ik zou die rijverboden wel eens in het scherm
willen zien en dan de reden waarom ze niet worden uitgevoerd. Uiteraard
gelooft Gevaar op de Weg Patriek blindelings, want elke
aanleiding is goed om iemand met de camera in de auto eens flink te
laten scheuren. Wel 1,3 miljoen kijkers voor RTL. Patriek wil zijn
coureurstijl aan de kijkers demonstreren. Zijn zus heeft hem opgegeven
voor het programma. Hij scheurt rechts langs een vrachtwagen en even
later raast hij met 250 kilometer per uur over de Nederlandse autobaan.
Goh, inderdaad gevaarlijk. Patriek zegt dat hij gewoonlijk "iets
sneller" gaat. Tijdens de opnamen waren de wegen te glad. Jaja.
Maar de bedoelingen zijn zuiver hoor, want Patriek wordt heropgevoed met
onverwachte verkeerssituaties op de rijsimulator. Eerst botst hij op een
vrachtauto die de weg op schiet en even later rijdt hij een kind dood
dat hij niet op tijd zag. Gelukkig was het slechts computerspel. Een
instructeur zegt wat iedereen allang weet: Patriek rijdt gevaarlijk.
Waarom is hij nooit in het echt verongelukt als hij in een rijsimulator
meteen botst? Even later zien we Suzy met "31 bekeuringen, acht
ongelukken en twee dwangbevelen". Weer werden de wapenfeiten niet
getoond. Zeven maanden geleden reed ze met 120 kilometer op een boom en
sindsdien is ze wat voorzichtiger geworden, zegt ze. Voorzichtiger? Met
haar oude Opel Kadett haalt ze links in langs vluchtheuvels, schiet ze
over de busbaan, rijdt ze door rood en neemt ze gierend met een hand aan
het stuur rotonden linksom. Het wordt allemaal gefilmd in de auto zelf
en vanuit een volgauto. Zou ze dat in het dagelijkse leven ook zo doen?
Of vindt ze het gewoon leuk voor de tv? Twee weken geleden botste zo'n
ijdele brokkenpiloot in Wassenaar op een tegenligger nadat hij uit de
bocht was gevlogen. Zou die echt zo gereden hebben zonder de camera
erbij? De ANWB heeft een week na het ongeluk de sponsoring van dit
programma gestaakt. Had niets met het ongeluk te maken, want ze hadden
het al "veel eerder" besloten en ze trokken "de integriteit van de
programmamakers" niet in twijfel enzovoorts, enzovoorts. Maar ik trek
hun integriteit wél in twijfel. Ik kan me niet voorstellen dat al
die burgers mét camera erbij precies het zelfde rijden als
zonder. Inhalen voor een bocht, met tachtig door een woonwijk waar een
kind zo op de weg kan springen, achter een bal aan. Als de Wassenaarse
tegenligger was overleden of zwaar gewond was geraakt, zou RTL het
programma waarschijnlijk hebben gestaakt. Nu gaan ze nog even door met
het kijkcijfersucces maar Justitie vervolgt de producent van het
programma wegens "uitlokking" van een ongeluk. Ook de ANWB-woordvoerder
erkende in deze krant "het risico dat kijkers ook zo'n rijstijl
overnemen". Kopspijkers liet fragmenten zien waaruit bleek dat
een wegpiraat op tv twee keer op verschillende plekken dezelfde rode
auto inhaalde. Hoe was dat in scène gezet? Wél integer is
RTL's grote voorbeeld Blik op de weg van de NCRV, een grote
kijkcijferklassieker, eveneens op vrijdagavond. Overtreders worden niet
aangezet maar op heterdaad betrapt met de politiecamera. Wegpiraten die
rechts inhalen, over de vluchtstrook gaan, door rood razen. Amusant zijn
de gesprekjes achteraf met de overtreders. Mensen die hun schuld
toegeven of juist door dik en dun beweren: "Ik heb het in de hand". Zo
houden de makers van Gevaar op de weg vol dat ze de kijker
opvoeden maar ze zijn even grote dikkoppen als de mensen die ze
portretteren. Een gevaar op tv.