U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Nederlander Dudok de Wit wint Oscar

Door HANS BEEREKAMP
AMSTERDAM, 26 MAART. Voor de tweede keer heeft een Nederlandse korte animatiefilm een Oscar gewonnen. De in Londen wonende Nederlander Michael Dudok de Wit, die in 1995 genomineerd was voor De monnik en de vis, nam nu het beeldje in ontvangst voor Father and Daughter. In 1986 kreeg de in Nederland werkende Deen Börge Ring dezelfde prijs voor Anna & Bella. Ook Co Hoedeman won in 1978 een Oscar voor de Canadese productie Sand Castle. Father and Daughter is deze week te zien in het Haags Filmhuis en zal binnenkort worden uitgezonden door de VPRO.

Het komt niet vaak voor dat de ontknoping van de jaarlijkse Oscaruitreiking voor zo veel spanning zorgt. Op het moment dat Michael Douglas de enveloppe opende voor de allerlaatste Academy Award, die voor Beste film, hadden drie van de vijf genomineerde films elk vier Oscars gewonnen. Een nek-aan-nekrace tussen de twee spektakelfilms Gladiator (twaalf nominaties) en Crouching Tiger, Hidden Dragon (tien nominaties) was voorspeld, maar dat ook Steven Soderberghs Traffic alle vier nominaties tot dan toe (regie, scenariobewerking, montage en bijrolacteur Benicio Del Toro) had weten te verzilveren, was een complete verrassing. Het zou blijven bij vier uit vijf, en de meest traditionele Hollywoodfilm van het trio, Ridley Scotts antieke epos Gladiator voegde de hoofdprijs als vijfde toe aan de bekroningen voor acteur Russell Crowe, geluid, kostuumontwerp en visual effects. Ook Ang Lee's Mandarijn gesproken Crouching Tiger, Hidden Dragon evenaarde slechts het Oscarrecord van vier voor een niet-Engelstalige film (Fanny en Alexander in 1984). De in Noord-Amerika commercieel meest succesvolle ‘buitenlandse film' aller tijden werd niet alleen bekroond in de daarvoor Bestemde categorie, maar ook voor camerawerk, art direction en muziek (gecomponeerd door Tan Dun).

Toch was Steven Soderbergh in het Shrine Auditorium te Los Angeles gisteren de morele overwinnaar. Niet alleen omdat hij voor twee films genomineerd was, en ook Erin Brockovich, geheel naar verwachting, een Oscar in de wacht sleepte, voor de hoofdrol van Julia Roberts, maar vooral omdat Soderberghs voor Hollywood zeer onorthodoxe werkwijze - hij voerde zelf de camera bij Traffic en rekent Godard en het Deense manifest Dogma95 tot zijn bronnen van inspiratie - kennelijk bij zijn stemgerechtigde vakbroeders in goede aarde valt. In zijn dankwoord voor de regie-Oscar bedankte Soderbergh niemand in het bijzonder (‘dat doe ik liever persoonlijk dan in het openbaar'), maar wel ‘al diegenen in de wereld die een deel van hun dag Besteden aan creatief werk.‘

Daarentegen was Julia Roberts, die lang heeft moeten wachten op haar eerste Oscar, niet te stuiten in haar dankbetuigingen. America's sweetheart heet haar volgende film, en zo gedroeg ze zich ook, geëmotioneerd en niet van plan zich te houden aan de elke winnaar toegemeten 45 seconden. Roberts' optreden, dat eindigde met de woorden ‘I love the world, I'm so happy!', zal nog heel wat keren op de televisie herhaald worden. Het was een zeldzaam moment van intense emotie in een overigens opvallend vlakke aflevering van het jaarlijkse prijzengala. Er waren een paar verrassingen, zoals de Oscar voor de Beste vrouwelijke bijrol voor Marcia Gay Harden, die de vrouw van schilder Jackson Pollock speelde in de door titelrolvertolker Ed Harris geregisseerde filmbiografie Pollock; de prijs voor het Beste liedje voor Bob Dylan (bijna 60), die het via de satelliet ten gehore bracht vanuit Sydney; de scenario-Oscar voor Cameron Crowe, ook regisseur van Almost Famous; en twee andere satellietverbindingen, ter viering van het jaar waar Stanley Kubrick in 1968 zijn film 2001, A Space Odyssey aan wijdde - een met science fiction-auteur Arthur C. Clarke in Colombo, Sri Lanka en een andere met de bemanning van het internationale ruimtestation Alpha, waar met belangstelling naar de Oscarshow gekeken werd.

Debuterend presentator Steve Martin interacteerde vooral succesvol met het publiek in de zaal, door de op rauwkost sabbelende Danny DeVito een bakje dipsaus aan te bieden, de niet-geamuseerde Russell Crowe te beledigen en de wel het spel meespelende Tom Hanks schuldbewust te laten kijken, toen Martin ‘onthulde' dat Crowe's voornaamste Oscarconcurrent wel verantwoordelijk moest zijn voor geruchten over de plannen om Crowe te ontvoeren. Die geruchten worden overigens door de FBI wel zeer serieus genomen, gezien de mate van extra-bewaking rond de Australische ster van Gladiator.

Wat vooral ontbrak in het programma waren de traditionele liefderijke hommages aan de filmgeschiedenis. Er waren alleen beeldcompilaties te zien ter gelegenheid van de ereprijzen voor drie veteranen: producent Dino De Laurentiis (82), cameraman Jack Cardiff (86) en scenarist Ernest Lehman (80). Daarentegen kan een show, waarin cellist Yo-Yo Ma en violist Itzhak Perlman gezamenlijk de vijf genomineerde muziekscores uitvoeren, en naast Dylan ook Sting, Randy Newman en Björk hun eigen genomineerde liedjes zingen, moeilijk ongeïnspireerd genoemd worden. Het grootste probleem was eerder een soort van slecht bij Hollywood passende ingetogenheid. Die zou wel eens te maken kunnen hebben met de angst voor de staking van de scenarioschrijvers, die Lehman een hart onder de riem stak. De Amerikaanse filmindustrie verkeert niet zozeer in crisis alswel in een overgangsstadium naar nieuwe vormen, waarvan de reikwijdte niemand nog kent. Dat op zo'n moment niet Steven Spielberg maar Steven Soderbergh als Beste regisseur aangewezen wordt, is een teken aan de wand met meer betekenis dan de vijf Oscars voor Gladiator.


Zie ook:

Hoe laat je fietswielen draaien?
(9 maart 2001)
De film `Vader en dochter' van Michael Dudok de Wit ontroert met ogenschijnlijk eenvoudige middelen. Hij duurt maar achteneenhalve minuut en is genomineerd voor een Oscar.

NRC Webpagina's
26 MAART 2001

OSCARS 2000

Beste film: Gladiator
Beste regie: Steven Soderbergh (Traffic)
Beste acteur: Russell Crowe (Gladiator)
Beste actrice: Julia Roberts ( Erin Brockovich)
Beste mannelijke bijrol: Benicio Del Toro (Traffic)
Beste vrouwelijke bijrol: Marcia Gay Harden (Pollock)
Beste buitenlandse film: Crouching Tiger, Hidden Dragon (Taiwan)
Beste originele scenario: Cameron Crowe (Almost Famous)
Beste scenariobewerking: Stephen Gaghan (Traffic)
Beste muziek: Tan Dun (Crouching Tiger, Hidden Dragon)
Beste song: Bob Dylan ('Things Have Changed' in Wonder Boys)
Beste camerawerk: Peter Pau (Crouching Tiger, Hidden Dragon)
Beste art direction: Crouching Tiger, Hidden Dragon
Beste kostuumontwerp: Gladiator
Beste geluid: Gladiator
Beste montage: Traffic
Beste visual effects: Gladiator
Beste geluidsmontage: U-571
Beste make up: The Grinch
Beste korte animatiefilm: Father and Daughter
Beste lange documentaire: Into the Arms of Strangers: Stories of the Kindertransport
Beste korte documentaire: Big Mama
Beste korte film: Quiero ser
Oeuvreprijzen: Dino De Laurentiis, Ernest Lehman, Jack Cardiff


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad