V I D E O C L I P :
Teken de clip bij de hit
BERNARD HULSMAN
De Beatles-film Yellow
Submarine uit 1968 niet meegerekend, is Love Is All van ex-
Deep Purple-bassist Roger Glover uit 1975 de eerste getekende
videoclip.
Een kwestie van toeval, want oorspronkelijk was het nummer Love Is All bedoeld voor de soundtrack van de tekenfilm
Butterfly Ball, maar deze werd nooit afgemaakt en het voltooide
deel werd gebruikt als clip bij het liedje. Met onverwacht succes:
dankzij de vrolijke tekenfilm met zingende dieren werd Love Is
All een nummer-1-hit in Nederland en Roger Glover een van de
grootste one-hit-wonders uit de geschiedenis van de popmuziek.
Sinds het wonder van Glover zijn er veel tekenfilms gemaakt als clips
van popnummers. Sinds kort is er zelfs sprake van een ware hausse in het
genre. De laatste weken zijn er minstens vier regelmatig te zien op de
verschillende clipstations. Ze worden zo vaak uitgezonden dat het lijkt
alsof iemand met zenderindeling op je tv heeft zitten knoeien en je
terecht bent gekomen bij Cartoon Network.
De clip bij Clint Eastwood van de rappers Gorillaz zou niet
misstaan tussen deze vaak kinderachtige tekenfilms. Veel beter is De
vierde kaart van de Nederlandse rapper Brainpower. In dit
gestileerde filmpje loopt de stripversie van Brainpower, een mannetje
met afhangende schouders en lullig brilletje, door de grote stad terwijl
hij rapt over een wanhopige liefde. De vierde kaart overtreft ook
Let Your Love Be Your Energy van Robbie Williams, het ex-lid van
de jongensgroep Take That voor wiens video's altijd kosten noch moeite
worden gespaard. In dit geval blijkt een groot budget weer eens geen
garantie voor succes. Alle animatiemogelijkheden van de computer worden
in Williams' clip uit de kast gehaald, maar het bombastische en
onpersoonlijke resultaat haalt het niet bij de De vierde kaart
met zijn duidelijke, eenvoudige handschrift.
Voorlopig hoogtepunt van de nieuwe tekenfilmcliphausse is One More
Time van Daft Punk, zoals de twee Franse neo-disco-pioniers Thomas
Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo zich noemen. Een paar jaar
geleden maakten ze de prachtige clip bij hun nummer Around the World
met de voortdurende rondedans van vreemd uitgedoste figuren. Deze
keer hebben ze de Japanner Matsumoto Reishi een echte, lange,
onvervalste tekenfilm laten maken over een bandje in futuristische
kledij dat One More Time ten gehore brengt in een met publiek
gevulde ruimte. De band wordt ook op tv-monitoren gadegeslagen door
wezens in een ruimteschip. Verder gebeurt er eigenlijk niet veel in het
filmpje. Dit maakt Daft Punks tekenfilm tot een uitstekende visuele
begeleiding van de muziek, want ook in het nummer gebeurt niet veel.
One More Time is zo'n nummer dat in discotheken onmiddellijk de
dansvloer vult, maar in de huiskamer doodvalt. Daar stoort het al gauw
dat een eenvoudig melodietje zo lang doorreutelt.
Het is geen toeval dat Daft Punk een tekenaar heeft gevraagd uit Japan,
het land met een grote, geheel eigen stripcultuur. En ongetwijfeld zijn
geluid en beeld van One More Time, zoals te verwachten van Daft
Punk, ironisch of zelfs humoristisch bedoeld. Maar net zoals je een mop
maar één keer kunt vertellen, is de grap van One More
Time niet bestand tegen herhaling. Na herzien blijft er niet meer
over dan een vervelend filmpje bij saaie muziek.