U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
MIR-diagram NASA

Astronova


Vijftien jaar hoogte- en dieptepunten


  • 1986: Op 20 februari, luttele weken na de ramp met het Amerikaanse ruimteveer Challenger lanceert Rusland de centrale module van ruimtestation Mir. Het twintig ton wegende leefkwartier heeft zes luiken om modules en vrachschepen aan vast te koppelen. Mir betekend in het Russisch zowel gemeenschap, wereld als vrede.

  • 1987: Op 31 maart wordt de 11 ton wegende Kvant 1-module vastgekoppeld die is bedoeld voor astrofysische observatie en een lab bevat voor medische experimenten. De koppeling verloopt moeizaam, omdat een vuilniszak die door de vorige bemanning is achtergelaten tussen het luik beklemd raakt. Bemanning onderneemt ruimtewandeling om zak te verwijderen. De experimenten met langdurig verblijf in de ruimte beginnen. Bemanningen van drie man lossen elkaar af; vaak heeft de Mir zes man aan boord. Uiteindelijk bezoeken 104 astronauten en kosmonauten de Mir, 62 van niet-Russische afkomst.

  • 1988: Op 15 september vindt een bijna-botsing plaats door fouten bij het loskoppelen van Sojoez-capsule.

  • 1989: Kvant2-module wordt aan Mir gekoppeld. Een luik dat niet wil sluiten bezorgt de bemanning langdurig problemen.

  • 1990: Op 1 februari vliegt astronaut Serebrov 33 meter van Mir met experimenteel jet-pack. In december wordt de Mir voor het eerst commercieel uitgebaat. De Japanse journalist Toyohiro Akiyama doet tegen betaling live verslag van verblijf op de Mir. In juni wordt de Kristall-module met Mir verbonden, bedoeld voor experimenten met de productie van chemische en biologische stoffen. De module heeft een speciale sluis voor het nieuwe Russische ruimteveer Boeran, maar dat eindigt na één onbemande proefvlucht op de kermis van Moskou's Gorki Park.

  • 1991: Een computergestuurd Progress-vrachtschip ramt in maart bijna de Mir. Het afmeren van vrachtschepen is inmiddels dermate routine, dat de bemanning niet de moeite heeft genomen om in de ontsnappingscapsule te klimmen, zoals voorgeschreven is.

  • 1993: Een Progress vrachtschip ontvouwt een zeil van 20 meter in de ruimte, een eerste test met een zonnenzeil.

  • 1994: Bemanningen blijken stelselmatig teveel souvenirs mee te nemen bij terugkeer van de Mir, wat hun landing in gevaar kan brengen.

  • 1995: Valeri Poljakov keert terug op aarde na 438 dagen op de Mir, een record. Norman Thagard bezoekt als eerste Amerikaanse astronaut het ruimtelab. In de jaren daarna wordt de Mir steeds vaker bevoorraad door Amerikaanse ruimteveren.

  • 1997: Het rampjaar. Door onvoldoende budgetten zijn onderdelen niet tijdig vervangen. De Russen Tsibiljev en Lazoetkin, die in de ruimte wat bijverdienen voor het ruimtevaartprogramma door reclamespotjes op te nemen, krijgen te maken met een lange serie problemen. Zoals brand bij de vervanging van een luchtfilter en een uitvallende zuurstofgenerator. Op 25 juni ramt een Progress-vrachtschip de Mir. Zonnepanelen raken beschadigd, Spektr-module wordt lekgeslagen. De bemanning weet het vege lijf te redden door kabels door te hakken en Spektr af te sluiten. Twee dagen later valt de boordcomputer uit en tolt de Mir stuurloos in ruimte. Op 14 juli meldt commandant Tsibiljev hartproblemen. Op 17 juli koppelt een bemanningslid per ongeluk een computerkabel los, waardoor de Mir opnieuw stuurloos is. In augustus vallen zuurstofgenerators en computers uit en moet de bemanning zich behelpen met luchtflessen.

  • 1998: De NASA dringt aan op het verlaten van de Mir. De Russen lopen ver achter met hun bijdrage aan het International Space Station omdat ze de Mir blijven onderhouden. In maart zorgt slecht werkende airconditioning voor tropische temperaturen aan boord.

  • 1999: Rusland besluit de Mir af te danken. In augustus verlaat de laatste kosmonaut het laboratorium en beginnen de voorbereidingen voor de daling in de atmosfeer.

  • 2000: MirCorps, een in Amsterdam gevestigd bedrijf met als grootste aandeelhouder het Russische ruimtevaartbedrijf Energia, doet toch nog een poging Mir commercieel uit te baten. De Amerikaanse ondernemer Walt Anderson komt met 20 miljoen dollar voor een onderhoudsbeurt. Mir, die in een lage baan om de aarde draaide, wordt weer naar een baan van 350 kilometer gebracht. Een 'commerciële' bemanning bezoekt Mir om enkele lekken te dichten en experimenten uit te voeren. Ondanks ruimtetoerist Dennis Tito, een Amerikaanse multimiljonair die meer dan 20 miljoen dollar neertelt voor een vlucht naar de Mir, krijgt MirCorps krijgt niet genoeg geld bij elkaar om ruimtestation te onderhouden.

  • 2001: Progress-tankschip M1-5 koppelt aan. Hij levert de brandstof om Mir op de juiste koers te krijgen bij terugkeer in de dampkring. De ondergang van de Mir wordt uitgesteld tot eind februari, daarna, wegens de toestand van de atmosfeer tot begin maart en vervolgens tot 20 maart. Momenteel wordt de Mir dagelijks 1,8 kilometer naar de aarde getrokken.
  • NRC Webpagina's
    10 MAART 2001


        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC Handelsblad