NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Agenda: Wijnspreekuur
|
Een avondje proeven
Zes literflessen staan voor mijn
neus. Huiswijn van C1000, Dirck III (2 maal), Albert Heijn, Hema en
Super de Boer. Vol goede moed proef ik het ene glas na het andere. De
overheersende smaak is drogend, soms branderig van de alcohol, een
gemis aan fruit en vooral van een aantrekkelijke geur.
De wijnen zijn over de hele linie aan de dunne kant, 'uitgekleed' zou je kunnen zeggen.
Ze zijn een aantal malen gefilterd en wanneer het concentraat toch al
niet overhoudt, dan hebben zo'n filtrage en de noodzakelijke zwaveling
voor de stabiliteit (vooral tijdens het vervoer, meestal in tankauto's
wanneer de botteling in Nederland plaatsvindt) beslist geen positief
effect op het eindresultaat. Met zijn geur en zijn kleur presenteert de
wijn zich aan de proever. Die bepalen vaak de appreciatie van de
consument, nog voor hij iets heeft geproefd. Soms ontbreekt van een
goede wijn de geur, als hij nog heel jong is. Dan calculeer je dat
gemis in, op basis van de overige kwaliteiten die de wijn heeft; je
weet dat die geur nog komt. Maar bij een wijn die het niet of
nauwelijks heeft en ook nooit zal krijgen, voel je je als verweesd. De
neus wil zo graag behaagd worden - geur is voor de herinnering haast nog
belangrijker dan smaak. De enige wijn die goed scoorde voor zijn prijs
was de Huiswijn van Super de Boer. Hij liet zich niet van de wijs
brengen door de goulash die er later bij werd gegeten.
|
NRC Webpagina's
5 MAART 2001
|