B E E L D :
Geen vetjes
Maarten Huygen
De emancipatie van de grote
vrouwenbuik. Bij de voorronde voor het Eurosongfestival werden de
embonpoints van verscheidene zangeressen zo sterk geaccentueerd door
strak gespannen zilveren of goud glimmende broeken dat ik even dacht dat
er een einde zou komen aan de publieke anorexia.
Ging hier een nieuwe trend van start? Komen Rubens-vormen weer terug? Verzet Nederland zich
tegen de dictatoriaal spichtige vormen van de populaire Amerikaanse
comedy-ster Ally McBeal en haar eeuwig op dieet zijnde
medespelers? Presentator Paul de Leeuw, die zijn eigen vet niet kan
verhullen, kon het niet laten commentaar te geven. "Jullie zien er goed
uit, roti, kip, alles gezellig", zei hij kijkend naar de uitpuilende
gedeelten in de goud-groene kleding van de forse leden van
Ebonique. Eerder had hij hen "echte kanjers in hun vak" genoemd
en later zei hij nog over een fors uitgevallen vrouw uit het
achtergrondkoortje, terwijl hij wijd om zich heen gebaarde: "Heerlijk,
als je het vocht kunt vasthouden, héérlijk." Als De Leeuw
heteroseksueel was geweest, had de weldenkende goegemeente hem voor
seksistisch uitgemaakt. Maar hij heeft geen seksuele interesse in
vrouwen, dus mag hij lachen om hun dikte en iedereen lacht hartelijk op
zijn bagagedrager mee. Wie geen heteroseksuele man is of wie publiek
slachtoffer is van algemeen erkend leed heeft grotere vrijheid tot
politiek incorrecte spotternij, zoals de nar die de koning belachelijk
mag maken, als hij maar een zotskap op heeft. Terug naar de
Rubensachtige vrouwenvormen: die komen er toch niet in. De steeds
dikkere kijker behoudt zijn magere ideaal. Ook het publiek koos massaal
voor het allermagerste meisje, winnares Michelle Courtens. Negentien
jaar oud en met een paar lichte puberteitspuistjes in het gezicht. Haar
liedje Out on my own ging over haar mislukte eerste maanden als
kamerbewoonster in de Amsterdamse Bijlmer. Van ellende en eenzaamheid
was ze weer naar huis teruggekeerd. Haar nummer was anti-glamour, op
blote voeten zat ze met twee medezangeressen op het podium en dan rees
ze op.
Deze conservatoriumstudente kon goed zingen. Waarom kweelde er dan een
koortje mee? Dat is mijn bezwaar tegen de meeste liedjes, zaterdagavond.
Goede zangeressen zijn te bang om hun stem te laten horen. Ze moeten
zich altijd achter een heel koortje verschuilen. Zoveel mogelijk
invullen met discodreunen. Terwijl goede solo-zangeressen altijd goede
kans maken bij Europese songfestivals. Dat bewees Edsilia Rombley twee
jaar geleden. Maar Michelle vond alleen zingen waarschijnlijk net zo eng
als een studentenkamer voor zichzelf. Ze liet twee andere meisjes
meezingen.
Ik miste ook een diepe, karakteristieke mannen-basstem bij de
deelnemers. Alle mannelijke deelnemers hadden de zelfde hoge tenoren,
niet van elkaar te onderscheiden. Willen bassen nooit meedoen met het
songfestival? Er was maar één Nederlandstalige tekst bij,
gezongen door Paul de Graaf met een losse gitaar. De rest ging
hoofdzakelijk over love, niet opmerkelijk. Nu gaat het ook niet
om de teksten maar om de melodie. Toch kan ik nog geen van de wijsjes
nafluiten. Er was een zangeres bij die wel een goed wijsje had met de
simpele titel Simply in love maar helaas zelf niet kon zingen.
Haar tegenzanger was leraar geschiedenis op een Havo in Zoetermeer. Hoe
komt zo iemand daar verzeild? Daar had ik wel meer over willen horen. Te
vernuftig vond ik het originele a capella van de mannengroep
Montezuma's Revenge.
Ik ken die disco-danspasjes van het songfestival inmiddels van
buiten. Wijd uitstaande benen en dan op de voeten op en neer hippen. De
zangers draaien en gaan dan plotseling naar elkaar wijzen. Met de handen
op de heupen slaan. Vrouw met de rug naar de man en dan samen heen en
weer wiegen. De microfoon helemaal naar de eeuwig lachende lippen
brengen. Weinig nieuws, goed voor de disco van Zoetermeer. Maar de
kleding had beter gekund.