U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Animatie op het web


Je hoort er weinig tot niets over, maar het programma Flash van het bedrijf Macromedia is de meest gedistribueerde software uit de geschiedenis van het web. Naar eigen zeggen is maar liefst 70 procent van alle pc's op internet uitgerust met het programma waarmee je tekenfilmpjes kunt bekijken.

De reden voor het succes is de ijzersterke formule, die velen tevergeefs probeerden te imiteren. Macromedia stelt gratis afspeelapparatuur ter beschikking aan particulieren (de Flash-player, of de iets uitgebreider Shockwave-variant). Volgens de laatste telling zijn er 289 miljoen gebruikers. Om de filmpjes te maken, moeten de animators echter flink in de buidel tasten, want de software die je daar voor nodig hebt is duur. Maar je kunt er niet om heen als je het naar entertainment snakkende surfpubliek wilt lokken met interessante 'content' als tekenfilms en eenvoudige spelletjes. Macromedia verkocht er al een miljoen exemplaren van.

Het geheim van Flash ligt in wat 'streaming vector-animation' wordt genoemd. De oerversie van Flash, het grafische programma Intellidraw (waarmee overigens geen tekenfilms konden worden gemaakt), werd begin jaren negentig door architectuurstudent Jon Gay bedacht die wilde zien hoe zijn gebouwen er op de computer uit zouden zien. Anders dan traditionele animatie bestaat een Flash-tekenfilm niet uit duizenden snel achter elkaar getoonde, stilstaande beelden, maar blijft een groot deel van het beeld constant. Doordat slechts een paar elementen bewegen en vormen niet punt voor punt maar met een wiskundige formule worden beschreven, zijn de filmpjes relatief klein en kunnen ze ook met een langzame internetverbinding worden opgehaald. Nu bijna iedereen zo'n speler heeft, wordt het voor nieuwkomers erg moeilijk een voet tussen de deur te krijgen. Directeur Rob Burgess vertelde onlangs tijdens een speech dat Macromedia voor een 'next frontier' staat. De reden daarvoor is een monsterverbond tussen Macromedia, Microsoft, Apple en nog een aantal bedrijven. Het doel is Flash te ontwikkelen voor alle 'browser enabled net accesdevices' zoals mobiele telefoons.

(Tekst Gerard Zeegers, Beeld Rik van Schagen; zie verder www.macromedia.com en www.flashmagazine.com)

NRC Webpagina's
5 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad