|
|
|
NIEUWSSELECTIE Geluidsfragment Realplayer (270K)
|
Seedling: Elevator Tourist (Transformed Dreams 14/ distributie De Konkurrent) Betoverende rock De Amsterdamse driekwart-meidengroep Seedling maakt oorspronkelijke rockmuziek die confronteert en betovert. Onderscheidende factoren zijn het vioolspel van Susanne Linssen en haar samenzang met gitariste Marg van Eenbergen, een dwars en creatief rocktalent dat zich kan meten met buitenlandse gitaarheldinnen als P.J. Harvey en Chrissie Hynde. Een fulltime-violist bij een rockband leidt vaak tot solistische excessen, maar Linssen omzeilt dat in de jaren zestig door It's A Beautiful Day geïntroduceerde egotripperssyndroom door haar viool te behandelen als een soort slaggitaar, met ondersteunende melodielijnen en explosief samenspel. De belofte die al aanwezig was op het mini-album Sham Pain (1999), komt tot volle bloei op Seedlings eerste volwaardige cd Elevator Tourist die bol staat van hoekige en ideeënrijke liedjes. Van het dreigende openingsnummer Every match must crash & burn tot het berustende slaapliedje met apocalyptische inslag Final alarm bouwt Seedling een prachtige spanningsboog die wat betreft artistieke ambitie en diepgang door weinig jonge Nederlandse rockgroepen wordt geëvenaard. Een mooi voorbeeld van de dubbele bodems en onverwachte wendingen in Seedlings muziek is het nummer High on the downside, waarin een agressieve rockgitaar de sereniteit doorbreekt van een repeterende sample uit de Zevende symfonie van de negentiende-eeuwse Oostenrijkse componist Anton Bruckner. Nog nooit eerder klonk een huwelijk tussen klassiek en rock zo heftig en verontrustend, totdat de viool het thema weer oppikt en zich de contouren van een Bruckneriaanse opbouw aftekenen. JAN VOLLAARD
|
NRC Webpagina's 26 FEBRUARI 2001 Meer recensies in het muziekarchief
|
Bovenkant pagina |
|