U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Onderzoek naar website over rouw

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 FEBR. De Registratiekamer gaat onderzoeken of internetsite De Rouwkrant gegevens van rouwadvertenties mag overnemen om ze vervolgens op internet te zetten.

De kamer zal onder meer onderzoeken of De Rouwkrant hiermee persoongegevens onrechtmatig gebruikt en de privacy van nabestaanden schendt. De Registratiekamer is het onderzoek begonnen na een klacht van een weduwe. Die vond dat met de vermelding van haar overleden man op www.rouwkrant.nl haar privacy werd geschonden.

De Rouwkrant heeft sinds december vorig jaar een register met daarin gegevens van overleden mensen. De krant neemt de rouwadvertenties over uit dagbladen. Het gaat om naam, geboortedatum, woonplaats, geboorteplaats en datum van overlijden.

Initiatiefnemer E. Geerlings uit Almere begrijpt niet waarom hij de gegevens niet zou mogen gebruiken. "Ik doe er niets mee. Ik hou geen bestand bij en nadat het vier weken op de site heeft gestaan wis ik de gegevens weer. Bovendien gebruik ik alleen rouwadvertenties die door de directe familieleden geplaatst zijn", aldus Geerlings. Met de website wil Geerlings overlijdensadvertenties 'toegankelijker maken'. "Advertenties worden vaak regionaal geplaatst, waardoor veel potentieel geïnteresseerden geen toegang wordt geboden", zegt hij. "De Rouwkrant biedt nabestaanden de mogelijkheid het overlijden van hun dierbaren wereldkundig te maken. Maar ik kan mij voorstellen dat sommigen in de rouwperiode niet zitten te wachten om persoongegevens van de overleden terug te lezen op internet."

Naast het onderzoek van de Registratiekamer is Geerlings op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. Om nabestaanden te informeren over het bestaan van de Rouwkrant stuurde Geerlings hun brieven, om zo reclame te maken voor zijn website. De Reclame Code Commissie oordeelde dat hij per direct moet stoppen met het versturen van deze 'ongewilde reclame'.

"Maar ik was zelf al tot de ontdekking gekomen dat ik daarmee beter kon stoppen en had dat inmiddels ook al gedaan."

NRC Webpagina's
24 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad