B E E L D :
Hetero-erotiek
Maarten Huygen
Niet alleen prins Friso maar ook
de met een man samenwonende officier van justitie Herman blijkt in de
slotaflevering van de fictieserie Wet & Waan
heteroseksuele neigingen te hebben. Een teleurstellende avond voor
homo's, voor wie niets op de pootjes terecht kwam.
Voor de uitleg van de kwestie Prins Friso had Nova Willem Oltmans
gecharterd, een homo-ervaringsdeskundige, die de RVD en het vorstenhuis
gezeten in een comfortabele fauteuil vanaf de beeldbuis pleegt te
adviseren. Hij vond dat de RVD er weer helemaal niets van gebakken had.
"Dat had vééééél harder gedaan moeten
worden", zei hij in falsetto. "Ze hadden het hem zelf moeten laten
zeggen en niet door een loopjongen van de RVD. PR, ze begrijpen er in
het Paleis Noordeinde geen rooie rotmoer van. Ze hadden mij moeten
vragen. Dan had ik er wel voor gezorgd dat het niet meer ter sprake
kwam."
Licht teleurgesteld waren Eindhovense homo's die elke maand een
homogericht 'Friso-feest' organiseren. "Maar" , zei een organisator nog
hoopvol, "als hij er mee naar voren komt dat het niet zo is, kan dat
juist bevestigen dat het wel zo is." PvdA's koningshuisspecialist
Rehwinkel vond dat de RVD-verklaring "moet kunnen". Gewaagd dus, die
heteroseksualiteit.
Nova wilde geen verband leggen tussen de RVD-aankondiging en het
nieuws dat Zorreguieta het huwelijk met zijn dochter Máxima
waarschijnlijk niet zou laten doorgaan als hij niet tot het feest zou
worden toegelaten. Deze aankondiging kwam uit Argentinië van een
goede vriend van Zorreguieta. De vader van Máxima vindt dat hij
zich nergens voor hoeft te excuseren.
Terug naar de hetero-erotiek. In de slotscène van Wet
& Waan zaten de officier van justitie Herman en zijn ex-
vrouw met de hoofden tegen elkaar in een caravan televisie te kijken. Ze
hoorden achter zich toeteren en daar zag Herman zijn partner Wessel,
waarmee hij samenwoont, in de auto aan komen rijden. Deze zag het
heteropaar door het caravanraam weer samen. Er klonk onheilspellende
muziek, terwijl Wessel verbluft in zijn auto bleef zitten en dat was dan
het einde van Wet & Waan. Tien afleveringen lang
werd aan de kijkers gesuggereerd dat er iets niet in orde was met hun
relatie. Gisteren was Herman tijdens een rechtszaak sterk afgeleid en
zat hij aan zijn ex-vrouw te denken. Toch bleef de ontknoping vaag, net
als de hele serie. Zou hij weer in de auto met Wessel stappen of gaat
hij terug naar zijn ex-vrouw? Voor televisie is dat een te dubbelzinnig
einde.
Dat gold ook voor de Kollum-achtige plot gisteren. Herman klaagde een
asielzoeker aan die werd verdacht van het verkrachten en vermoorden van
een vrouw. Er was te weinig bewijs, dus de zaak werd aangehouden en de
asielzoeker kwam weer op vrije voeten. Je wilt toch weten hoe het
afloopt. Beelden wezen in de richting van de Nederlandse rituele slager.
Ik moet bekennen dat ik gisteren de belangrijke eerste minuut had
gemist, maar bij televisie hoort dat niet fataal te zijn. Daarin
onderscheidt de huiskamer zich van de bioscoopzaal, waar niemand iets
mist.
In Wet & Waan werd te veel opengelaten. Wel werden
de afleveringen beter. De scenaristen beperkten zich tot
één plot in plaats van twee door elkaar. Dan komt de
kijker ook over de brug. Ook bij de vermaarde serie Oud Geld
kostte het tijd om te wennen. Helaas duren de meeste publieke series te
kort om tot bloei te komen. Na een dure take-off wordt er weer
geland. Het nadeel van televisie maken is dat je rekening moet houden
met een luie, fragmentarische kijker. Het voordeel is dat je lang de
tijd hebt om fictieve karakters te ontwikkelen die vertrouwd raken in de
huiskamer. Bij de zondag afgelopen Britse serie Cold Feet over
drie gezworen vrienden en hun vrouwen had ik aan een half woord van de
karakters al genoeg. Karakters mogen veranderen, hetero, homo, noem maar
op. Niet te snel graag, dan heb je ook geen mysterieuze elementen of een
expliciete verklaring nodig.