U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Clowns

Maarten Huygen
Mensen die er op hun vijftigste als tiener willen uitzien, zijn net clowns. Al van grote afstand adverteren zij met hun veel te opvallende geplastificeerde haar en gezicht: "Ik wil jonger zijn dan ik ben", zodat het contrast met hun ouderdom des te sterker opvalt. Lagen plamuur, kippenhalzen, door de plastisch chirurg scheefgetrokken ogen.

De publieke omroep, verder gespecialiseerd in voetbal en schaatsen, signaleerde in wel drie programma's een nieuwe trend om gezichtsplooien op te pompen met melkzuur. De huid zou dan zelf collageen aanmaken met fantastische resultaten. De scalpel is niet langer nodig, want rimpels en hangvellen worden vanzelf gevuld. De behandelde Conny van Breukhoven, alias Vanessa, was bij een milde Ivo Niehe in de TV-show en in een debat met plastische chirurgen van B&W. De opgevulde Barbara Plugge van Privé mocht zaterdagnacht reclame maken bij Later wordt het leuker. Vanessa doet administratieve werkzaamheden voor een melkzuur-instituut, dat is aangevallen door sceptische plastische chirurgen in het weekblad Panorama. De stappen van het melkzuur-instituut tegen Panorama werden een populair nieuwsitem en wie nu nog niets weet van melkzuur kijkt nooit televisie. Ik zou zeggen: begin er niet aan, het resultaat is monsterlijk. Vanessa had opblaaspoplippen en ik had het rubbermasker met pruik van haar gezicht willen trekken om te kijken hoe ze er echt uitziet. Bij haar vergeleken was de veertien jaar oudere Sonja Barend een jonge deerne en dat alleen maar met goede kleding en na vakkundig gebruik van een beetje make-up. Ik kan me van eerdere verschijningen van Vanessa bij Ivo Niehe herinneren dat ze er van zichzelf, zonder onderhuidse spuitlaag, goed mee doorkan. Schoonheid van oudere mensen begint met aanvaarding van lichamelijke achteruitgang. Zelfs een plastisch chirurg kan de jeugd niet terugtoveren. De geslaagde voorbeelden zien er zelden piepjong uit. Goed geconserveerd heet dat. In Amerika is het geloof in de boetseerbare mens sterker dan in Europa. Florida is gevuld met bejaarde clownskoppen. Zo'n malle aanblik van geforceerd jong en dynamisch, biedt soms ook de publieke omroep met de mislukte resultaten van de TV-kapper en jeugdomroep BNN. Hilversum koopt voor vele tientallen miljoenen guldens sport in maar het precieze bedrag mag de belastingbetaler niet weten. Voor sport wijkt alles, ook de publieke verantwoordingsplicht. Zelfs het eerbiedwaardige instituut Buitenhof werd vervroegd en met een half uur ingekort. Omdat er op Net 3 om twaalf uur werd getennist mocht het praatprogramma onderduiken bij het live muziekprogramma Reiziger. De tennis-uitzending was overbodig omdat het Davis-cuptoernooi zaterdag al was beslist. Niet dat er aan Buitenhof veel was te missen. Voor de zoveelste keer de voorzittersstrijd van de PvdA, de favoriete partij van Buitenhof. Kandidaat-voorzitters Bart Tromp, Bouwe Olij, Ruud Koole in debat met de Haagse favoriet Sharon Dijksma. Geïnterviewd door Vara's Paul Witteman. Zelfs columnist Ronald Plasterk bleek lid van de PvdA. Hij had ook wensen. Leuk voor een internet-circuit voor de 60.000 partijleden. Dan was zelfs de reeds besliste Davis-cup interessanter. Tennis is de ideale tv-sport. Veel scores, de bal blijft altijd zichtbaar. De poker-spanning is te zien in het zweet en de ernstige gezichten van de spelers die zich niet bloot willen geven. Toch lijkt me tennis geen taak voor de publieke omroep. Commerciële activiteiten als sport kunnen zichzelf wel bedruipen. Overal waren merknamen te zien: Nec, Heineken, ABN-Amro. Vandaar dat ik blij ben dat SBS gaat meedingen naar voetbal. Alleen de naam al, KPN-telecompetitie, past in een futuristische satire. Versplintering van de eredivisie is niet alleen winst voor de commerciële maar ook voor de publieke omroep. Want sport blijft met belastinggeld betaald melkzuur om de kijkcijfers en het marktaandeel van de publieke omroep op te pompen. Clowneske capriolen.

NRC Webpagina's
12 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad