NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Clowns
Maarten Huygen
Mensen die er op hun vijftigste
als tiener willen uitzien, zijn net clowns. Al van grote afstand
adverteren zij met hun veel te opvallende geplastificeerde haar en
gezicht: "Ik wil jonger zijn dan ik ben", zodat het contrast met hun
ouderdom des te sterker opvalt. Lagen plamuur, kippenhalzen, door de
plastisch chirurg scheefgetrokken ogen.
De publieke omroep, verder gespecialiseerd in voetbal en schaatsen,
signaleerde in wel drie programma's een nieuwe trend om gezichtsplooien
op te pompen met melkzuur. De huid zou dan zelf collageen aanmaken met
fantastische resultaten. De scalpel is niet langer nodig, want rimpels
en hangvellen worden vanzelf gevuld. De behandelde Conny van Breukhoven,
alias Vanessa, was bij een milde Ivo Niehe in de TV-show en in
een debat met plastische chirurgen van B&W. De opgevulde Barbara
Plugge van Privé mocht zaterdagnacht reclame maken bij
Later wordt het leuker. Vanessa doet administratieve
werkzaamheden voor een melkzuur-instituut, dat is aangevallen door
sceptische plastische chirurgen in het weekblad Panorama. De
stappen van het melkzuur-instituut tegen Panorama werden een
populair nieuwsitem en wie nu nog niets weet van melkzuur kijkt nooit
televisie. Ik zou zeggen: begin er niet aan, het resultaat is
monsterlijk. Vanessa had opblaaspoplippen en ik had het rubbermasker met
pruik van haar gezicht willen trekken om te kijken hoe ze er echt
uitziet. Bij haar vergeleken was de veertien jaar oudere Sonja Barend
een jonge deerne en dat alleen maar met goede kleding en na vakkundig
gebruik van een beetje make-up. Ik kan me van eerdere verschijningen van
Vanessa bij Ivo Niehe herinneren dat ze er van zichzelf, zonder
onderhuidse spuitlaag, goed mee doorkan. Schoonheid van oudere mensen
begint met aanvaarding van lichamelijke achteruitgang. Zelfs een
plastisch chirurg kan de jeugd niet terugtoveren. De geslaagde
voorbeelden zien er zelden piepjong uit. Goed geconserveerd heet dat. In
Amerika is het geloof in de boetseerbare mens sterker dan in Europa.
Florida is gevuld met bejaarde clownskoppen. Zo'n malle aanblik van
geforceerd jong en dynamisch, biedt soms ook de publieke omroep met de
mislukte resultaten van de TV-kapper en jeugdomroep BNN.
Hilversum koopt voor vele tientallen miljoenen guldens sport in maar het
precieze bedrag mag de belastingbetaler niet weten. Voor sport wijkt
alles, ook de publieke verantwoordingsplicht. Zelfs het eerbiedwaardige
instituut Buitenhof werd vervroegd en met een half uur ingekort.
Omdat er op Net 3 om twaalf uur werd getennist mocht het praatprogramma
onderduiken bij het live muziekprogramma Reiziger. De
tennis-uitzending was overbodig omdat het Davis-cuptoernooi zaterdag al
was beslist. Niet dat er aan Buitenhof veel was te missen. Voor
de zoveelste keer de voorzittersstrijd van de PvdA, de favoriete partij
van Buitenhof. Kandidaat-voorzitters Bart Tromp, Bouwe Olij, Ruud
Koole in debat met de Haagse favoriet Sharon Dijksma. Geïnterviewd
door Vara's Paul Witteman. Zelfs columnist Ronald Plasterk bleek lid van
de PvdA. Hij had ook wensen. Leuk voor een internet-circuit voor de
60.000 partijleden. Dan was zelfs de reeds besliste Davis-cup
interessanter. Tennis is de ideale tv-sport. Veel scores, de bal blijft
altijd zichtbaar. De poker-spanning is te zien in het zweet en de
ernstige gezichten van de spelers die zich niet bloot willen geven. Toch
lijkt me tennis geen taak voor de publieke omroep. Commerciële
activiteiten als sport kunnen zichzelf wel bedruipen. Overal waren
merknamen te zien: Nec, Heineken, ABN-Amro. Vandaar dat ik blij ben dat
SBS gaat meedingen naar voetbal. Alleen de naam al, KPN-telecompetitie,
past in een futuristische satire. Versplintering van de eredivisie is
niet alleen winst voor de commerciële maar ook voor de publieke
omroep. Want sport blijft met belastinggeld betaald melkzuur om de
kijkcijfers en het marktaandeel van de publieke omroep op te pompen.
Clowneske capriolen.
|
NRC Webpagina's
12 FEBRUARI 2001
|