U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Profiel Snelweg

Ministerie Verkeer en Waterstaat


Automobilisten positief over snelheidsbegrenzer

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 8 FEBR. Een meerderheid van de automobilisten die rijden met een automatische snelheidsbegrenzer staat daar positief tegenover. Bestuurders gaan er rustiger door rijden en dat komt de verkeersveiligheid ten goede.

Dat zijn de resultaten van de eerste proef in Nederland met intelligente snelheidsaanpassing (ISA) in Tilburg. De conclusies van de proef zijn vanmiddag door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekendgemaakt. Het ministerie noemt de proef geslaagd en overweegt nu een grootschalig experiment te beginnen.

Van oktober 1999 tot oktober 2000 hebben in het Tilburgse stadsdeel Reeshof in totaal honderdtwintig personen gedurende acht weken twintig auto's met een automatische snelheidsbegrenzer getest. Ook hebben twintig buschauffeurs aan de proef meegedaan. Tijdens de proef verminderde een elektromotor de gastoevoer zodra de bestuurder harder reed dan ter plaatse was toegestaan. Een boordcomputer vergeleek via een satellietverbinding de positie van de auto met een digitale kaart van de snelheidszones in het testgebied.

Het draagvlak voor begrensd autorijden is onder de testrijders groot. De automobilisten noemen als belangrijkste motivatie het besef dat er vaak harder wordt gereden dan is toegestaan. Ook de buschauffeurs ervaren het rijden met een zelfremmende bus als prettig. Het draagvlak voor intelligente snelheidsaanpassing is het grootst als het woonstraten betreft waar dertig of vijftig kilometer mag worden gereden.

Volgens de onderzoekers van de Adviesdienst heeft snelheidsbegrenzing een duidelijk positief effect op de verkeersveiligheid. Er wordt minder hard gereden, maar automatische begrenzing leidt ook tot een rustiger rijgedrag, minder inhalen en een grotere afstand tussen de auto's. Vooral kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers hebben er baat bij als auto's minder hard rijden.

Tot de uitvoering van de proef werd ruim vijf jaar geleden opgeroepen door de Tweede Kamer. Automatische snelheidsaanpassing kan een alternatief zijn voor snelheidscontroles en verkeersdrempels.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad