|
|
|
NIEUWSSELECTIE Profiel Snelweg Ministerie Verkeer en Waterstaat
|
Automobilisten positief over
snelheidsbegrenzer
Door een onzer redacteuren
Van oktober 1999 tot oktober 2000 hebben in het Tilburgse stadsdeel Reeshof in totaal honderdtwintig personen gedurende acht weken twintig auto's met een automatische snelheidsbegrenzer getest. Ook hebben twintig buschauffeurs aan de proef meegedaan. Tijdens de proef verminderde een elektromotor de gastoevoer zodra de bestuurder harder reed dan ter plaatse was toegestaan. Een boordcomputer vergeleek via een satellietverbinding de positie van de auto met een digitale kaart van de snelheidszones in het testgebied. Het draagvlak voor begrensd autorijden is onder de testrijders groot. De automobilisten noemen als belangrijkste motivatie het besef dat er vaak harder wordt gereden dan is toegestaan. Ook de buschauffeurs ervaren het rijden met een zelfremmende bus als prettig. Het draagvlak voor intelligente snelheidsaanpassing is het grootst als het woonstraten betreft waar dertig of vijftig kilometer mag worden gereden. Volgens de onderzoekers van de Adviesdienst heeft snelheidsbegrenzing een duidelijk positief effect op de verkeersveiligheid. Er wordt minder hard gereden, maar automatische begrenzing leidt ook tot een rustiger rijgedrag, minder inhalen en een grotere afstand tussen de auto's. Vooral kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers hebben er baat bij als auto's minder hard rijden. Tot de uitvoering van de proef werd ruim vijf jaar geleden opgeroepen door de Tweede Kamer. Automatische snelheidsaanpassing kan een alternatief zijn voor snelheidscontroles en verkeersdrempels.
|
NRC Webpagina's 8 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|