|
|
|
NIEUWSSELECTIE Unilever
|
Unilever: omzet merken groeit
Door een onzer redacteuren
"We zijn erg in ons nopjes", zei co-bestuursvoorzitter Antony Burgmans vanochtend in een toelichting. "De plannen zijn bijna helemaal uitgewerkt. We zijn volop aan het stroomlijnen en reorganiseren en alles loopt precies goed. We gaan nu ook niets forceren." Ook analisten waren tevreden over de cijfers, die geen verrassingen bevatten. Inclusief de bijdrage van overgenomen bedrijven als Bestfoods (voor ruim 50 miljard gulden, met onder andere het merk Knorr), Slimfast en Ben & Jerry's steeg de omzet afgelopen jaar met 16 procent tot 47,6 miljard euro. Zonder valutaschommelingen (hoge dollar en pond) mee teen was de omzetstijging 7 procent. De nettowinst daalde met 60 procent tot 1,1 miljard euro (2,4 miljard gulden), maar dat is vooral te wijten aan de bijzondean 1,8 miljard euro waarmee de reorganisatie betaald wordt. De cashwinst per aandeel - exclusief de bijzondere posten en de hoge afschrijving op de overheid premies - steeg met 10,5 procent. Voor dit jaar rekent Unilever voor die winst op een groei met ongeveer hetzelfde percentage.
|
NRC Webpagina's 8 FEBRUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|