U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Economie
Economie

Miljardenwinsten over 2000

Optimisme troef bij multinationals

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 8 FEBR. Philips, Shell en Unilever hebben vanochtend miljardenwinsten over 2000 bekendgemaakt. Ondanks het afkoelende economische klimaat schroeven de multinationals hun ambities verder op.

Philips verwacht het eerste halfjaar een lagere omzetgroei en dalende prijzen, maar het elektronicaconcern heeft de winstdoelstellingen toch opgevoerd. Zowel de omzet als de winst moet een jaarlijkse groei van 10 procent laten zien.

"De doelstellingen zijn hoog, zeker gezien de moeilijke situatie van dit moment", gaf vertrekkend bestuursvoorzitter Cor Boonstra vanochtend toe. Vooral door prijsdalingen van personal computers en telecomapparatuur, waarvoor Philips monitoren en chips produceert, beleefde het concern een licht tegenvallend vierde kwartaal.

Philips behaalde in 2000 een operationele winst van 2,6 miljard euro (5,7 miljard gulden), een stijging van 65 procent. Het totale resultaat - inclusief verkoop van dochters en belangen in bedrijven - kwam uit op 9,6 miljard euro (21,1 miljard gulden). "De nieuwe doelstellingen zijn zeer ambitieus", erkende bestuurder G. Kleisterlee vanochtend. Hij neemt op 1 mei het voorzitterschap bij Philips over.

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever, de maker van Blue Band- margarine en Omo-waspoeder, verwacht niet dat een lagere groei van de wereldeconomie de eigen winstdoelstellingen in de weg zal staan. "Wij geloven niet in een harde landing van de Amerikaanse economie", zei bestuursvoorzitter Antony Burgmans vanochtend in een toelichting op de cijfers. "En mensen gaan toch gewoon door met het poetsen van hun tanden en het drinken van thee."

Het Nederlands-Britse Unilever omzet 105 miljard gulden, nettowinst 2,4 miljard gulden - rekent er dan ook op dat het de groei van zijn vierhonderd sterkste merken verder zal kunnen opvoeren. De vorig jaar ingezette reorganisatie loopt volgens plan, zei Burgmans. Er zijn bijvoorbeeld al 650 kleine merken afgestoten of gestaakt, zonder dat de winstgevendheid van het concern daar last van had.

De hoogste winstcijfers waren vanochtend van Koninklijke/Shell Groep afkomstig. Het olieconcern zag de winst - door hogere olieprijzen en lagere kosten - met 70 procent stijgen tot 13,8 miljard euro (30,4 miljard gulden).

Vice-voorzitter J. van der Veer weerlegde de kritiek dat Shell dankzij de hoge benzineprijzen zoveel geld verdient. "Wij hebben geen invloed op de olieprijs, noch op de accijnzen. Wij zijn slechts de boodschapper aan de pomp. U moet de boodschapper niet neerschieten", aldus Van der Veer. Shell gaat dit jaar op grote schaal eigen aandelen inkopen, tot maximaal 3 procent van het aandelenkapitaal.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad