U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Auteursrecht vormt pijler van digitaal Europa

Philippe Kern
Het Europees Parlement werkt momenteel aan een Europese wetgeving die de wettelijke bescherming van artiesten en producenten van kunstwerken moet afstemmen op de nieuwe digitale ontwikkelingen. Volgende week zal erover worden gestemd. De Europese Richtlijn moet vervolgens in alle lidstaten van de EU ten uitvoer worden gelegd.

Het intellectuele eigendom vormt de kern van de economische en politieke uitdagingen van het internet. De belangrijkste maatregelen die vereist zijn om de creativiteit en de ondernemingsdrang in de culturele sector te bevorderen, zijn:- Nieuwe normen inzake bescherming, afgestemd op het digitaal downloaden en het digitaal kopiëren.

- Beveiliging tegen het omzeilen van technologische methoden voor auteursrechtbescherming en auteursrechtbeheer.

- Aansprakelijkheidsregels voor online dienstenleveranciers met betrekking tot inbreuken op het auteursrecht.

De ontwikkeling van onze cultuur en creativiteit houdt rechtstreeks verband met het niveau en de kwaliteit van de bescherming van het intellectuele eigendom. Inhoud en technologie zijn onderling afhankelijk. Muziek en film overstijgen de technologie, verlenen haar bezieling, geven haar een bestaansreden. In dit internettijdperk wordt het auteursrecht onze kostbaarste valuta. Het is het enige waarop een creatief iemand kan terugvallen om zijn brood te verdienen. De belangrijkste opdracht van de auteursrechtbescherming bestaat erin de reproductie te controleren.

Consumentenverenigingen maken zich zorgen over een beperking van de kopieermogelijkheden in het digitale tijdperk. Deze bekommernis is onterecht. Het kopiëren zal ook in het digitale tijdperk in grote mate voortduren. Een partnership tussen amusementsindustrie en fabrikanten betekent dat altijd een zekere mate van kopiëren toegelaten zal worden. Het 'Akkoord van Athene' over de Digital Audio Tape (1988), laat bijvoorbeeld het onbeperkt kopiëren van een origineel toe. Ook op het gebied van DVD Video zijn afspraken gemaakt. De amusementsindustrie heeft al in het analoge tijdperk leren leven met een aanzienlijke hoeveelheid kopieën voor privé-gebruik. De creatieve sector is evenwel in gevaar wanneer de digitale kopieën van zo'n hoge kwaliteit zijn en zo makkelijk verspreid kunnen worden. Dan lopen kunstenaars en producenten fundamenteel schade op. De impact en de grootschaligheid van het digitale kopiëren vereisen een aanpak die regels koppelt aan onderhandelingen tussen sectoren die vanouds onderling afhankelijk zijn. Of een nieuw stuk hardware met succes geïntroduceerd kan worden is afhankelijk van de vraag of er een aantrekkelijke 'inhoud' beschikbaar is op de markt. Niemand koopt een DVD-speler als er geen aantrekkelijke voorbespeelde schijven met films te krijgen zijn. Misleide consumentenorganisaties trekken nu ten strijde tegen de creatieve sector, ten voordele van de hardware fabrikanten. Ze beseffen vooralsnog niet dat de creatieve sector zonder auteursrechtbescherming niets in handen heeft om te onderhandelen met de hardware-industrie als het erom gaat een passende technische beveiliging te vinden die controle op verspreiding van de inhoud mogelijk maakt. De eigenaars van de rechten - individuele artiesten, onafhankelijke muziekmaatschappijen en wereldwijde multinationals - vragen niet het onmogelijke. Ze vragen alleen dat de mate van bescherming die zij genieten in de analoge wereld - en die hen in staat stelt de fysieke distributie te controleren - wordt verruimd tot de digitale wereld. Ze vragen wettelijke bescherming, net zoals consumenten beveiliging vragen wanneer ze online iets met een creditcard kopen of de wens te kennen geven dat geen misbruik wordt gemaakt van hun persoonlijke gegevens. Producten waarop auteursrecht berust, zijn de drijvende krachten achter de elektronische handel via internet. Geef mensen die inhoud creëren het vertrouwen om gebruik te kunnen maken van internet. Dan zal de consument toegang krijgen tot de programma's die hij wenst. Uiteindelijk is de consument de belangrijkste begunstigde van de digitale revolutie, aangezien hij uiteindelijk zeven dagen per week, 24 uur per dag toegang krijgt tot muziek en films en tot eenvoudige, snelle on line transacties. Consumenten hebben er meer aan dat de verbruikersverenigingen hun inspanningen concentreren op het verkrijgen van lagere tarieven voor internetverbindingen. Die hoge tarieven zijn immers de belangrijkste belemmering voor de toegang tot en de groei van internet.

Philippe Kern is secretaris-generaal van de EFCA (European Film Companies Alliance) en IMPALA (Independent Music Companies Association).

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad