|
|
|
NIEUWSSELECTIE Pathé
|
Veel klachten over verdwijnen filmladder
Door onze kunstredactie
Volgens de distributeurs daalt de omzet van hun films omdat het publiek niet kan zien waar de films draaien. Pathé verwijst in advertenties naar hun website en telefoonlijn. Pathé-directeur Lauge Nielsen erkent dat "we in sommige segmenten achterlopen op de markt". De film O Brother, Where Art Thou? van de gebroeders Coen haalde in de maand januari in Amsterdam een hogere recette in de excentrisch gelegen bioscoop The Movies (wel in de filmladder) dan in de Pathé-bioscoop Calypso, nabij het Leidseplein. Om tegemoet te komen aan de klachten van de distributeurs adverteert Pathé sinds vorige week in Het Parool en lokale bladen in aparte advertenties met het arthouse- aanbod. Nielsen: "We merken dat het arthouse-publiek, over het algemeen iets ouder, minder gebruik maakt van internet. Daarom hebben we besloten tot deze advertenties. Bij de megabioscopen is geen sprake van teruglopend bezoek. We willen niet in paniek reageren, over zes maanden gaan we evalueren of de beslissing om uit de filmladder te stappen juist is." Volgens Wilco Wolffers, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders, hebben alle leden van de NVF afzonderlijk geklaagd bij Pathé. Wolffers: "Een formeel, gemeenschappelijk protest is lastig omdat het een martketingtechnische beslissing is van Pathé, het is hun geld." Wolffers voorziet dat de filmladder uit elkaar zal vallen omdat distributeurs steeds meer voor afzonderlijke films zullen gaan adverteren.
|
NRC Webpagina's 31 JANUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|