U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Pathé

Veel klachten over verdwijnen filmladder

Door onze kunstredactie
ROTTERDAM, 31 JAN. Bioscoopexploitant Pathé ontvangt veel klachten van filmdistributeurs over het niet langer adverteren in de landelijke dagbladen.

Pathé, marktleider in de Randstad en eigenaar van megabioscopen door het hele land, besloot begin dit jaar niet langer in de gemeenschappelijke filmladder te adverteren wegens de hoge kosten. Bezoekers halen bioscoopinformatie van internet en niet uit de krant, meent Pathé.

Volgens de distributeurs daalt de omzet van hun films omdat het publiek niet kan zien waar de films draaien. Pathé verwijst in advertenties naar hun website en telefoonlijn. Pathé-directeur Lauge Nielsen erkent dat "we in sommige segmenten achterlopen op de markt". De film O Brother, Where Art Thou? van de gebroeders Coen haalde in de maand januari in Amsterdam een hogere recette in de excentrisch gelegen bioscoop The Movies (wel in de filmladder) dan in de Pathé-bioscoop Calypso, nabij het Leidseplein.

Om tegemoet te komen aan de klachten van de distributeurs adverteert Pathé sinds vorige week in Het Parool en lokale bladen in aparte advertenties met het arthouse- aanbod. Nielsen: "We merken dat het arthouse-publiek, over het algemeen iets ouder, minder gebruik maakt van internet. Daarom hebben we besloten tot deze advertenties. Bij de megabioscopen is geen sprake van teruglopend bezoek. We willen niet in paniek reageren, over zes maanden gaan we evalueren of de beslissing om uit de filmladder te stappen juist is." Volgens Wilco Wolffers, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders, hebben alle leden van de NVF afzonderlijk geklaagd bij Pathé. Wolffers: "Een formeel, gemeenschappelijk protest is lastig omdat het een martketingtechnische beslissing is van Pathé, het is hun geld." Wolffers voorziet dat de filmladder uit elkaar zal vallen omdat distributeurs steeds meer voor afzonderlijke films zullen gaan adverteren.

NRC Webpagina's
31 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad