T V V O O R A F :
De liefde van een vijand
DANIELLE PINEDO
De samenwerking tussen de Poolse
acteur Klaus Kinski (1926-1991) en de Duitse regisseur Werner Herzog
(1942) was legendarisch. Tijdens de opnamen van de vijf films die zij
tussen 1972 en 1987 samen maakten, zouden de twee elkaar regelmatig met
de dood hebben bedreigd.
"Megalomaan en talentloos", noemde Kinski Herzog in zijn autobiografie Ich brauche liebe. Herzog omschreef
Kinski in interviews als "een moeilijke man met een neiging tot
hysterie." Een eenzijdig beeld, zo bewijst Mein liebster Feind
(1999), een film waarin Herzog op zoek gaat naar de wortels van hun
zonderlinge relatie. Acht jaar nadat Kinski dood werd aangetroffen in
zijn huis bij San Francisco, beschouwt Herzog de acteur nog altijd als
een "egomaniak", iemand die "koste wat koste in het centrum van de
aandacht wilde staan". Maar Kinski was, paradoxaal genoeg, ook "een
dierbare vriend". Sterker nog: "We waren bereid samen ten onder te
gaan."
Mein liebster Feind (Mijn liefste vijand) begint met opnamen van
Kinski in een toneelstuk uit het begin van de jaren zeventig. De acteur
vertolkte de rol van Jezus, een personage waar Kinski zich volgens
Herzog "te veel mee identificeerde". We zien hem tieren tegenover een
Duits publiek dat zijn goddelijkheid in twijfel trekt. "Halt die
Schnauze!" werpt hij zijn toeschouwers toe. Een van hen sputtert tegen
dat Jezus zulk taalgebruik nooit zou bezigen. "Nee", gilt Kinski. "Hij
zou een zweep pakken en erop losslaan! "
Niet lang na zijn Jezus-tour ging Kinski in op Herzogs aanbod om de
titelrol te spelen in zijn speelfilm Aguirre, der Zorn Gottes.
De twee woonden ooit in hetzelfde pension in München toen Herzog
nog een tiener was en Kinski een berucht toneelspeler. Wandelend door
de vertrekken van het verbouwde pand, waar nu een deftig echtpaar
woont, verhaalt Herzog over de misdragingen van de excentrieke Pool.
"Kijk, hier was de badkamer, waar Kinski ooit 48 uur non-stop raasde en
tierde. Bad, wc en wastafel kon je na afloop door een zeef halen." Bij
een andere gelegenheid, zo vertelt hij het verbouwereerde stel, zou
Kinski een theatercriticus met aardappelen hebben bekogeld omdat deze
zijn optredens "opmerkelijk' noemde. "Ik was niet opmerkelijk" gilde
Kinski. " Ich war monumental!"
Kinski's grootheidswaan was volgens Herzog een van de vele obstakels
tijdens de opnamen van Aguirre, naar de gelijknamige Spaanse
conquistador die in de Peruviaanse jungle op zoek gaat naar El Dorado.
Nu eens gezeten op een rotsblok, dan weer uitkijkend over de kolkende
Peruviaanse Urabamba rivier, vertelt Herzog hoe Kinski het bloed onder
zijn nagels vandaan haalde en van die van zijn medespelers. Enkele
figuranten zouden de regisseur hebben aangeboden om de eigenzinnige
hoofdrolspeler een kopje kleiner te maken. "In het belang van de film
ging ik daar niet op in", aldus Herzog in Mein liebster Feind.
Beide mannen koketteerden maar wat graag met hun haat-liefdeverhouding.
Zo zien we archiefbeelden van het filmfestival van Telluride, waar
Kinski en Herzog, na een stevige omhelzing en bewonderende
schouderklopjes over en weer, een verslaggever vertellen hoe erg ze
elkaar haten. Later zegt Herzog dat hij Kinski "doorziet als water in
een wasbak". "Hij voelt zich veilig bij me, omdat ik het beste in hem
naar boven breng."
Mein liebster Freund is behalve een compilatie van filmbeelden
uit Aguirre (1972), Fitzcarraldo (1982), Woyzeck
(1979) en de vampierfilm Nosferatu (1978) ook een
hernieuwde kennismaking met tegenspeelsters van Kinski. Zij blijken
bijzonder lovend over de Pool, die, als we de verhalen mogen geloven,
als was in hun handen was. "Verlegen, beleefd en lief", noemt een
bebrilde Claudia Cardinale (Fitzcarraldo) Kinski, die
bemoedigende briefjes in haar hotelkamer achterliet. Eva Mattes,
Kinski's tegenspeelster in Woyzeck, spreekt van een
powerhouse: "Hij stimuleerde mij tot grote hoogten." De
gesprekjes vormden welkome adempauzes in Herzogs anderhalf uur lange
klaagzang op Kinski's misdragingen, die zonder zulke onderbrekingen
wellicht wat eentonig was geweest. Daarbij vraag je je als kijker af
hoe authentiek de wederzijdse afschuw was. Veelzeggend is in dit
opzicht Kinski's reactie als Herzog na afloop van een scène voor
Fitzcarraldo aantekeningen maakt in zijn notitieboekje. "Klaus
was erg, erg jaloers, toen jij dat deed", glimlacht Cardinale
mysterieus. "Omdat hij niet wist wat ik schreef?" vraagt Herzog niet-
begrijpend. "Nee, omdat hij door jou buitengesloten werd."
Bewogen leven: Mein liebster Feind, morgen, Canvas, 22.40-
0.20u.