U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Misery

MARISKA GRAVELAND
De besneeuwde bergweg aan het begin van Stanley Kubricks The Shining kronkelde mooi, maar bleek linea recta naar de hel te leiden. Zo'n zelfde weg is ook aangelegd in Misery, een psychologische thriller die net als The Shining is gebaseerd op een boek van Stephen King.

Was in The Shining de schrijver compleet doorgedraaid, in Misery is het een lezeres die waan en werkelijkheid niet meer kan scheiden. De witte wegen worden in Misery bereden door pulpschrijver Paul Sheldon, die de bergen van Colorado heeft opgezocht om in alle rust te werken. Sheldon heeft furore gemaakt met kasteelromannetjes over het avontuurlijke leven van de knappe Misery Chastain, maar heeft zo schoon genoeg van deze dame dat hij haar in het laatste boek laat sterven. Zo kan hij eindelijk aan zijn eerste serieuze roman beginnen.

Dit wordt hem niet in dank afgenomen door een fanatieke lezeres die hem redt nadat hij door een sneeuwstorm van de weg is geraakt. Deze Annie, gespeeld door Kathy Bates die er terecht een Oscar voor won, stelt zich voor als 'your number one fan'. Zo op het eerste oog is het een degelijk geklede vrouw die zwelgt in de muziek van Liberace - toevallig zondag ook onderwerp van een NPS-documentaire. Maar ze raakt buiten zinnen als ze ontdekt dat Sheldon haar zo geliefde Misery in het kraambed heeft laten sterven. Annie's jarenlang gekoesterde fantasie spat uiteen, wat haar aanzet tot het soort kwelzucht dat zo uit de gruwelkamer van de Japanse treiterfilm Audition (1999) had kunnen komen.

Misery speelt zich voor een groot deel op dezelfde plek af en diept vooral hun symbiotische haat-liefdeverhouding uit, waardoor de thriller claustrofobisch en soms zelfs ondraaglijk wordt. Schrijver Sheldon is met twee gebroken benen aan bed gekluisterd en totaal afhankelijk van de verplegende maniak. Hij is vooral van bovenaf gefilmd, en zij van onderaf, zodat duidelijk is dat de rollen van schepper en consument zijn omgedraaid. Twee mensen, een kamer en een goed script, meer heb je niet nodig voor een ijzersterke film. Een beetje sneeuw misschien.

Misery (Rob Reiner, 1990, VS), zaterdag, NET5, 22.35-0.25u.

NRC Webpagina's
13 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad