F I L M V O O R A F :
Othello
KESTER FRERIKS
'I hate that Moor', zegt Kenneth
Branagh als Jago in de verfilming van Shakespeares liefdesdrama
Othello. Branaghs ogen gloeien op, hij kijkt strak en vervuld van
haat recht in de camera. Door dat simpele zinnetje ontketent Jago een
gruwelijke reeks van moorden. Oliver Parker regisseerde in 1995 deze
tragedie.
Hij maakte er een historisch verantwoorde versie van met fraaie kostuums, paleizen, veel zwaardgekletter. Othello is
herhaaldelijk verfilmd, onder andere door Orson Welles in 1952 in een
stijl die aan het expressionisme en het epische Russische filmen
herinnert. Parker is onwaarschijnlijk getrouw aan het gegeven. Hij heeft
het stuk niet anders geïnterpreteerd dan wat het is: een sublieme
verhandeling over de werking van jaloezie. Jago haat zijn meester de
Moor, omdat deze hem naar een lagere rangorde heeft verstoten. Hij
bedenkt een dodelijke list: Othello te doen geloven dat zijn vrouw
Desdemona hem ontrouw is, een overspelig nest, een hoer. Shakespeare
vindt moeiteloos de woorden om de onschuldige vrouw zwart te maken. Het
gif van de jaloezie verspreidt zich langzaam in Othello's hart en hoofd,
en uiteindelijk wurgt hij haar.
Laurence Fishburne als Othello is, aanvankelijk, een man van nobel hart.
Hij speelt zijn liefde voor Desdemona (Irene Jacob) oprecht en zonder
veinzen. Fishburne draagt zijn rol prachtig, goedgelovig als hij is voor
Jago's duivelse influisteringen. Irene Jacob is een toonbeeld van
zuiverheid. Zij kn werkelijk niet begrijpen wat haar man en minnaar
bezielt met al zijn verdenkingen. Dat maakt deze versie van
Othello tot een dramatisch schouwspel, waarin niets verklaard
wordt, alleen maar getoond. Showing, not telling. De Jago van
Branagh maakt duidelijk dat er geen terug is, als eenmaal de weg van het
kwaad is ingeslagen. Het is of de jaloezie zich als een
natuurverschijnsel voltrekt. Jago speelt met Othello en Desdemona als
met twee schaakstukken, de zwarte koning en de witte koningin. Op een
goed gekozen moment plaatst hij de stukken op de rand van een waterput,
en gooit ze erin. Ze zinken naar de bodem. Zo wil Jago ook dat Othello
en Desdemona ten onder gaan. Het is een vondst van regisseur Parker Jago
rechtstreeks in de camera te laten kijken wanneer hij zijn boosaardige
plan uitdenkt, en dus rechtstreeks naar de toeschouwer: die wordt
medeplichtige.
De film maakt overrompelend duidelijk hoe verwoestend jaloezie kan
zijn, zeker jaloezie die op leugen en onwaarheid is gebaseerd.
Othello (Oliver Parker, VS/VK, 1995), Canvas, 20.55-23.05u.