U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Groei KPN vertraagt

KPN-dochter E-Plus levert terrein in

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 8 JAN. De omzetgroei van het telecombedrijf KPN neemt af. Verlies aan marktaandeel van de Duitse dochter E-Plus (mobiele telefonie) is daarvan een belangrijke oorzaak.

Dat is op te maken uit cijfers die KPN-bestuursvoorzitter P. Smits afgelopen zaterdag heeft gegeven in zijn nieuwjaarstoespraak. In de eerste zes maanden van het afgelopen jaar groeiden de totale opbrengsten van KPN nog met bijna 30 procent. In de tweede helft van 2000 is de omzetgroei teruggevallen naar iets meer dan 20 procent.

KPN zegt nog niet te kunnen aangeven wat de oorzaak is van de lagere groei. " Details daarover olgen als we op 26 maart de jaarcijfers publiceren", aldus een woordvoerder.

Toch laten de cijfers zien dat de groei van E-Plus, het mobiele telefoonbedrijf dat KPN eind 1999 heeft overgenomen achterblijft bij de groei van de Duitse markt. Het aantal gebruikers van een mobieltje verdubbelde het afgelopen jaar in Duitsland ruimschoots. E-Plus, een relatieve nieuwkomer realiseerde een groei van minder dan 74 procent.

Tussen 1 januari en eind juni 2000 groeide het klantenbestand van E- Plus nog met 92 procent naar vijf miljoen. In de tweede helft van afgelopen jaar liep de groei terug tot 32 procent. Per 31 december van het vorig jaar had de KPN-dochter 6,6 miljoen klanten in Duitsland. Volgens KPN heeft het marktaandeel in Duitsland tot november een dalende lijn laten zien. "Sindsdien hebben we de weg omhoog weer gevonden." Een oorzaak voor de lagere groei is volgens KPN dat E-Plus niet heeft meegedaan aan prijsdumping van de nummers een en twee in de markt, dochters van respectievelijk Deutsche Telekom het Britse Vodafone. Ook in Nederland verloor KPN marktaandeel. Het aantal klanten van KPN Mobile groeide hier in 2000 van 3,5 naar 4,8 miljoen. Het percentage Nederlanders met een mobieltje nam toe van 43 naar 67. In tegenstelling tot in Duitsland is KPN in Nederland marktleider. Het gebeurt vaker dat de marktleider aandeel verliest als nieuwkomers de markt betreden. Dat waren in Nederland twee jaar geleden Telfort, Ben en Dutchtone.

KPN rapporteert over 2000 een omzet van 10,7 miljard euro, een groei van 25 procent. Dat bedrag is exclusief een boekwinst van 2,2 miljard euro op de verkoop van een deel van de aandelen KPN Mobile aan NTT Docomo. Exclusief boekwinst bedroeg de omzet van KPN over 1999 8,6 miljard euro.

NRC Webpagina's
8 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad